yesterday's outfit: profile














 
 

a goodbye and a question

 
 
Tomorrow I'm sending this beautiful mohair cardigan to its new owner. And yes, I feel seperation anxiety of course. How could I not? It is just so good damn wonderful in every single way. But you know how things turn out sometimes. You loose interest in some pieces (even you're darlings) and then it's better to pass them on to someone who can enjoy them as much as you did once. That's my philosophy anyway. 

So, by that, I am actually wondering if you guys would be interested in second-hand shopping some of my clothes here on my blog? I could create posts with pictures of all the garments I'd like to sell and then you can just contact me either in the commentary field or by email if you would like to get something. What do you think? Could that be something?





FEMME MAISON





 
Last night I stumbled over a, to me, yet unknown designer named Franziska Fuerpass who in collaboration with George Bezhanishvili founded the label Femme Maison after her graduation from University of Applied Arts in Vienna 2009. I quickly fell in love with her draping technique, choice of material and way of working with the silouette on each garment after browsing through her lookbook. The autumn/winter collection for 12/13 really inspired me and awoke further eagerness for beginning my education at Tillskärarakademin here in Stockholm this fall. For me, it is highly important that a collection engenders inspiration and creativity with the recipients. It has to provoke feelings, thoughts or memories that gives you the extra spark of fire you might need sometimes. In my personal oppinion this is exactly what she has succeeded with. 

Therefore, I suggest you take a look at her website and read more about Femme Maison and also have a look at the upcoming collection. You find the site right here. I wish it will inspire you as it's been inspiring me. 


/Linnéa







bruises, roses and red lips



 
 
 

You know that you can follow me on Instagram, just search for neasennerholt and then you'll find me. 

Now I'm heading for work. Just working half day today so I will talk to you guys as soon as I get back home.

/Linnéa



monday





Good morning!

Heading for work early today. Have lots of things to do and prepare since our minor sale on old styles starts today. Wearing my new black top, nubia leather and open sandals, although it's raining. 

Now I have to leave for work, so talk to you guys later!


/Linnéa



out of town



pic by minda from having lunch together at Non Solo Bar in Stockholm.


Hanging out in Patric's mom's house in Linghem outside of Linköping right now. We're going to celebrate midsummer here and I keep my fingers crossed for good weather and that everybody is with me on performing all the traditional midsummer activities. 

How are you guys celebrating?




.

















pic 1: print by therese sennerholt
pic 2,3,4,5,6,7: by me, linnea sennerholt


I am thinking about having this blog, once again, transformed into something more international friendly. Therefore I have to let go of my mother tongue and re-apply english as the written language. Hopefully my swedish readers wont mind the change. I know that there are bloggers authoring their posts in both english and swedish but I know, by own experience, that wont work for me. In the end I always forget to translate and to be honest, I don't really put up with the effort of translating. 

 So, from now on, consider this blog slightly reborn. I won't change much except the language but I'll promise to keep it a bit more professional, with better pictures etc. 

Anyway, our flagship store started their sale this monday and me and my boyfriend went to have a look tuesday afternoon. I am in great need of wearable, elegant tops and blouses so that was the visit's goal, and for once I actually got what I needed. Bought one shirt with oversized arms and a superskinny black top with boat shaped neckline. Really nice and something that goes well with everything. 

Before going to Acne we stoped by Elgiganten to get headphones for Patric but we ended up bying one each. He got blue and I went for the white ones (of course). As we came back home we found out a brilliant function our headphones offer. You can connect them to each other and listen to the same music from just one source. It's so good damn genious! The headphones are called Urbanears and you can read more about them here

Well, that was it for now. Talk to you later.

/Linnéa






work in progress

 

 

 

Var på inspelning för en ny Proviva-reklamfilm under förmiddagen, åt lunch och hamnade sedan vid ritblocket. Det där med blyerts är faktiskt inte helt fel. 

 

Nu ska jag gå och möta P och sedan ska vi ta en sväng förbi rean på Acne Norrmalmstorg. Vi hörs sen. Tjohej!

 

 


i snap u



 

För någon månad sedan blev jag plåtad för den japanska nättidningen I SNAP YOU som handlar om svenskt mode. Ni kan hitta tidningen här

 

Nu ska jag iväg och luncha med min älskade mamma. Det var alldeles för länge sedan vi sågs så det ska bli himla mysigt. 


Pusspuss

 


la vi en rose

 

 

 

Idag har jag hunnit med att göra lite ärenden på stan tillsammans med Dario (Filippa K-tröjan är äntligen min), ätit lunch på Blueberry, teckna lite och promenera hem i mina träskor.

 

Klänningen jag har på mig är från Whyred, skorna är Hasbeens, de avklippta jeansen är från Acne och den vita stickade tröjan är från Filippa K. Över detta bar jag mina förstora jeansväst och kände mig härligt avslappnat uppklätt.


Nu tänkte jag ta mig en liten tupplur och sedan teckna vidare. Ni får se bättre bilder på vad jag har på mig idag senare ikväll.

 

Puss!

 

 
 
 
 

 
 

la girafe

 



 
Tviveln till trots somnade jag samma sekund som jag lade huvudet på kudden igår kväll. Att ligga där själv var tydligen inga som helst problem (win win). 
 
Annars då? Har ätit omelette till frukost, ska alldeles strax hoppa i duschen och göra iordning mig för att möta upp Dario för en promenad i det fina vädret. Senare under dagen tänkte jag väl träna och strukturera om lite här hemma. Har egentligen ingen aning om vad jag ska göra ikväll. Patric ska iväg på jobbfest så jag tänkte väl övertala någon att umgås med mig. 
 
 Har ni annars någon idé om hur jag kan spendera min fredagkväll?

Puss
 
 
 
 

pms-pyssel och ett försök till att somna ensam

 

 

Pmsig och allt som hör till hade jag precis lyckats vända retligheten till något minimalt och obetydligt, som en liten kringflygande fluga man ganska lätt bara kan ignorera och vifta bort när den kommer lite väl nära. Koncentrerade mig på att rita giraffer istället. Det blev en, eller en halv (huvud och hals). Min första och enda hittills. Instagrammade skapelsen såklart och mailar över bilderna till mig själv för att kunna dela med mig av det lilla livet här hos er också. Men vad händer? Mitt taskiga internet bråkar med mig och självfallet går det inte att ladda upp bilderna. 
 
Att irritationen var i storleken av en fluga förut kan vi ju bara helt enkelt glömma bort nu. Ser snarare en stor äcklig fet skalbagge med håriga ben som trasslar in sig i håret och surrar frenetiskt för att komma loss efter den här incidenten.  
 
Dessutom är min man ute och roar sig, så, här måste jag försöka somna alldeles ensam med enbart mina pms-känslostormar till sällskap. 
 
Nej, nu ska jag försöka ge det där med soveriet en seriös chans. Girafferna får ni helt enkelt se imorgon. 
 
/bitter-nea
 
 
 

PITCHFORK PARIS 2012

 

 

 

Hit ska jag och Patric i november och lyssna på världens bästa musik i världens bästa stad. Megapepp på det! 
 
 

kollektionssläpp: therese sennerholt



 

Imorgon lanserar min kära mor sin nya kollektion med grafiska printar. Om ni klickar på bilden hamnar ni direkt på hennes webshop där ni kan klicka hem ljuvligheterna. Hörde dessutom att de första fem kunderna får med en liten present också. Printarna släpps klockan 08.00 på morgonen, så missa inte det. Här ovan har ni ett litet smakprov på den nya kollektionen. 

 

Puss

 


torsdagsinspo

 

 
 
 
 
 
 

ACNE RESORT 2013








Jag vill bara skrika ut i extas fylld av ren lycka och stolthet när jag ser Acnes resortkollektion för det kommande året. Plaggens design utstrålar en högklassig elegans i nivå med de stora klassiska designerhusen utan att tappa den utmärkande ruffiga tvisten som Acne har. Det gör mig bara så himla glad och jag uppskattar än mer att arbeta för det här fantastiska företaget som bara fortsätter att imponera för varje ny kollektion. 

Med det sagt och de fantastiska mönstrade plaggen i huvudet ska jag nostalgispela Lenny Kravitz på högsta volym och fortsätta att städa lägenheten.

Hej så länge!



inspiration: hår






Precis såhär långt, tjockt, vågigt och mjukt hår vill jag också ha. Fast rött såklart. Det är fruktansvärt synd att det inte finns några mirakelkurer för att nå sådana resultat när man, som jag, är given typiskt skört skandinaviskt hår som inte klarar av särskilt mycket påfrestningar. 

Självklart finns ju löshårsvarianten men det känns ändå som en ganska onödig utgift då mitt hår redan kostar mig en hel del pengar. Däremot kan jag inte lova att jag inte kommer att ta till den metoden någon gång i framtiden, men fram tills dess får jag helt enkelt försöka ta hand om håret så gott det går. Men om ni råkar sitta och ruva på ett magiskt hårtips som ni egentligen mest av allt vill dela med er av så får ni väldigt gärna göra det!

Puss


two long distance to great thoughts





Har precis avnjutit min förvånansvärt smakrika hemlagade woklunch samtidigt som det här gamla albumet har spelats på repeat i bakgrunden. Idag känner jag mig allmänt mysseg. Det är alldels gråmulet ute, mina magmuskler värker skönt ifrån gårdagens gympass och jag är lite småfrusen. Tänkte lägga mig och läsa i en timme innan det återigen är dags att ta ett litet städryck här hemma. Sedan måste jag ta en sväng förbi Åhléns och ta mig till gymmet för att svettas lite.

Det blir nog en riktigt bra onsdag tror jag. Långsam men bra.

Vi hörs lite senare.

Puss



senapsgult och stram frisyr







Klänning från Carin Wester, kappa och väska från Rodebjer och skor från Acne.


Såhär valsade jag runt i dag i vårvärmen och kände mig sommarfin. 




dagens avstickare




















I den nya gallerian Mood som öppnade här i Stockholm för någon månad sedan finns det ett mycket trevligt litet fik som under kvällarna förvandlas till bar. Stället tillhör den närliggande tapasrestaurangen Boqueria som jag har nämnt här tidigare, om jag inte minns fel. Där satte jag mig tillsammans med Ariana och Patrik (inte min Patric) och tog en kaffe efter uträttandet av lite ärenden och diskuterade graviditeter och lattemammor. Ganska otippat ämne men ändå väldigt intressant och framför allt underhållande. 

Himla trevligt var det i alla fall och jag tycker ni bör ta vägarna förbi Boqueria någon kväll när ni är sugna på härlig miljö och god mat.





göra-om-i-lägenheten-bilder











God förmiddag! Med frukosten skönt gungande i magen och Markus Krunegård i högtalarna ska jag nu fortsätta med städ- och ommöbleringsprojektet i lägenheten. Offer nummer ett är köket som bara har lite småfix kvar innan de nya köksmöblerna ska komma på plats. Sedan är det alla andra rum som ska få sig en rejäl omgång. Längtar innerligt tills allt är på plats och ser ut som vi vill att det ska göra. Åh. 

Nej, men nu blir det till att sätta fart! Ska försöka hinna klämma in ett gympass innan jag ska luncha med min kära Katja som jag inte har sett på evigheter också. Men vi hörs lite senare. 

Puss på er!



braiga måndagen
















Godmorgon finingar! 

Klev upp 06.30 efter fyra timmars sömn då vi städade och arrangerade om lägenheten in på småtimmarna. Igår spenderade vi dagen på IKEA och köpte på oss en massa nödvändigheter. Jag och P är ju, från och med idag, sambos på riktigt! Så, nu har vi börjat att rensa köket och det tar lång tid må jag säga, men fint blir det allt! 

Den här veckan har jag tagit ledigt från jobbet och ska syssla med lägenheten varenda eviga dag så att vi kan nå något slags slutresultat inom kort. Det ska bli så roligt att visa er hur det blir sen! 

Dagen kommer jag däremot att spendera med kära Dario och vi tänker lyxa till det med en liten frukost på Riche, dagen, veckan, livet till ära och sedan får vi helt enkelt se vad vi hittar på. Jag har lite småsaker jag måste införskaffa men kommer väl helst egentligen att vilja strosa runt i inredningsbutiker hela dagen. Hoppas Dario kommer att stå ut med det... hehe. 

Nej, nu måste jag kila. PUSS!




som sorbet






Puss!


<3 magtröjan







Upp över öronen förälskad i magtröjan och vita läderbyxorna har jag hälsat på mamma ute i naturen, införskaffat present till morgondagens födelsedagsbarn och lyssnat på Spice Girls, och trots att fötterna har åkt på nya skavsår och huvudet är alldeles tungt av trötthet så är jag himla glad ändå. 


Alldeles snart ska jag möta upp karln för att handla mat och sedan ska vi bara mysa här hemma resten av kvällen med god mat och The Office. Det ska bli riktigt skönt att bara ta det hellugnt. Vad ska ni göra ikväll?

Puss




new in















Turner Print SS12








Sweet Fluid SS12 (färgen har inte gått i produktion).





Havilland Print SS12








Rise SS12













Andy SS12 (en variant på Azalea som finns i ordinarie studios). 


Sedan köpte jag även en enkel vit t-shirt, läderbyxorna, ett par blå Pop och magtröjan, så nu kan man väl säga att min vår- och sommargarderob börjar arta sig lite. 


Puss på er











sporty spice







Såhär valsade jag runt på jobbet idag i ett spännande möte mellan 90-tals bruden och den inhemska traditionella marrockanen. Eller det var i alla fall lite så jag kände mig i min magkorta stickade topp och vita vida läderbyxor som fick pryda min kropp dagen till ära. 

Nu har jag intagit vågrätt läge i soffan med myskläder och en kopp te och här tänker jag stanna tills kamerabatteriet har laddat färdigt. Därefter tänker jag pressa ur de sista krafterna och ge mig på att plåta allt nytt som har trillat in i garderoben senaste dagarna och publicera det här på bloggen.  

Så kika in här lite senare om ni vill ha en titt. 

Puss





suddiga bilder men ändå med stjärnor på mössan










Hej mina vänner. Jobbet äter upp mig, min energi och min tid. Kameran får ligga orörd, klädfantasin är smådödad och ringarna under ögonen börjar bli lite väl påtagliga och att kliva upp på morgonen blir bara svårare och svårare, men på något vis älskar jag det ändå. Däremot finns det inte mycket energi till bloggen. Vilket ni antagligen märker. Och det är tråkigt.

Men kan glädja er och framför allt mig själv, med att idag är slutet på jobbmarathonen och imorgon går jag på ledighet i några dagar. Ska bli fruktansvärt skönt.

Märker dock att tiden flyger iväg här medan jag sitter och skriver så jag måste faktiskt sluta precis nu. Vi får helt enkelt höras ikväll. Då ska jag försöka visa allt de nya som har tillkommit i garderoben.

Puss på er så länge!


SAMPLE SALE









Från och med klockan 11 idag är ALLA välkomna till oss på ACNE ARCHIVE, TORSGATAN 53, för den årliga Sample Sale:n! Så ta med dig dina bästa vänner, plånboken och shoppingsuget så möts vi i vimlet. 


Och svar på din fråga Ola: 

Du är hjärtligt välkommen även fast du inte har någon inbjudan!





RSS 2.0