onsdagsillustration




Slängde ihop den här tjejen till frukosten imorse. Saknar dock mitt bamseblock som inte är hemma förtillfället - jag är nämligen himla sugen på att göra en jätteillustration i i stil med den ovan. Men det får vänta ett tag. Nu ska jag ut på långpromenad i det fina vädret och göra lite ärenden.

Ha en finfin onsdag!

Pussen



...




här vill jag vara just nu.


en promenad genom stan





















Foto och redigering av mig.


i min nye mösse



Bild från min instagram.

Idag köpte jag mig en alldeles ny fin mössa från jobbet i grult och turkost. Matchar fint till mitt röda hår tycker jag, dock känns det lite ovant att bära mössa på det här sättet men det känns bra ändå, snart i alla fall.

Ni ska få se bättre bild imorgon för nu ska jag minsann sova.

Puss

rymdfika


I fredags hade ju jag, Anna och Dario en riktig "ta-hand-om-oss-själva-dag" och kände oss lite som Sex and The City-gänger när vi promenerade gatorna fram. En sådan dag innefattar inte bara frisörbesök, ögonbrynsfix, fisksoppelunch med tillhörande vinglas utan självklart också en eftermiddagsfika på stans bästa café.


Där finns tårtor i fransk anda, massor av goda sallader, de längsta baguetterna som går att hitta och ett färgglatt mosaikgolv.


Men det som de är mest omtalade för är deras fantastiska och enorma kanelbullar.


Sedan har de himla gott kaffe också och cappuccino kan man få i skål med lite kakaopulver över.

Cafét heter ju då Saturnus och ligger på Eriksbergsgatan uppe i backen. Om ni inte har varit där tycker jag absolut att ni borde gå dit, det hör liksom lite till att göra det när man är i Stockholm, tycker jag.




in my painting suit









All in Acne.


god morgon



Jag och Dario på Rodebjer.

Måste skynda iväg till jobbet men slänger upp en liten bild från gårdagen så länge. Ikväll kommer några ordentligare inlägg att dyka upp så stay tuned.

PUSS


det yttres yttre




På min lediga fredag har jag hängt med Anna och Dario mest hela dagen. Vi började med att gå til frissan och bli fina i håret, sedan gick vi till Visage där vi fixade ögonbrynen och efteråt tog vi lunch på ett café alldeles mitt emot som också säljer cyklar. Det är ett himla bra café som jag ska berätta mer om en annan dag. Vi tog en sväng förbi Rodebjer där vi provade ljuvliga kappor och blev förtjusta i det mesta. Proveriet fick sedan fortsätta på NK där vi testade alla solglasögon i hela butiken och jag hittade ett par älsklingar som ska få bli mina i vår.

Vi avslutade dagen med en fika på Saturnus och sedan begav jag mig till jobbet för att plocka ut lite kläder. Blev en hel del fint som ni ska få se imorgon!

På bilden bär jag Farrah Stripe (kappa) och halsduk från Acne. Solglasögonen är från H&M, om jag inte minns helt fel.


dagens detaljer










Jag tror minsann att det börjar bli vår.

Puss

muffin bakery



Efter lunch mötte jag upp den här vackra människan för lite framtidsplanssnack. Vi slog oss ned på stammisstället Muffin Bakery på Drottninggatan där de har världens godaste och mastigaste frosserimuffins. Utan muffins den här gången men med kaffe och lite mat istället. (Ni kan läsa Arianas blogg här.)


Ariana hade på sig en ny assnygg ring som verkligen helt föll mig i smaken. Jag är normalt sett inte mycket av en smyckestjej men den här ljuvliga lilla plastbiten fick mig att tänka i andra banor. Det är definitivt någonting som jag kan bära och gör sig himla fint till en förövrigt, mjukare look. Hon hittade den på Snickarbacken 7.





När maten var uppäten, kaffet var kallt eller uppdrucket bestämde vi oss för att röra oss vidare. Vi hamnade på Panduro där vi gick loss som små barn i en leksaksaffär och inspirerades en hel del till en kommande fest som ska anordnas. Det beslutades även att den här våren ska bli en riktig pysselvår och jag ska utöka mitt illustrerande till andra områden än skissblocket. Det ska minst sagt bli spännande!






blodrött






Idag går jag ut på stan på ballongjakt i både blodröda läppar och naglar.

Vad ska ni göra denna eminenta onsdag?




inspiration



from the sartorialist




at the stables







black and white


Fotografi: Ariana. Redigering: jag.

Nu ska jag åka ut till stallet för att spendera lite tid med hästen och njuta av att jag äntligen, äntligen vet jag vill syssla med till hösten.

Puss och hej!



acne studios AW/12 main women's collection london




Trots att den magiska vårkollektionen precis har kommit ut i butik kan jag inte annat än gå sönder av förväntan inför anländandet av höstens kollektion. Jag längtar till stunden då jag kan få hålla i plaggen, känna materialet mellan fingrarna, doften från lädret, ja allt! Hösten kommer bli den mest spännande och visuellt upphetsande någonsin, tack vare Johnny och hans fantastiska designteam!


girls in media


Det här börjar jag min dag med. Gör det ni också, för det är himla viktigt.





lady G

















Bläddrade i vår nya fotobok om självaste Lady Gaga ur Terry Richardsons perspektiv imorse. Himla snygg är den och går att köpa lite överallt, bland annat på Urban Outfitters.





hemma hos anna och kalle


Spenderade gårdagskvällen hemma hos Anna och Kalle i deras mysiga lilla lägenhet. Mästerkocken Karl abonnerade köket till min och Annas glädje medan vi förberedda myssoffan och hade en liten snabbkurs i fotografi. Anna har fått låna en magisk Canon 7D från sin vän som vi inte kunde sluta pilla på. Jag förklarade lite grundläggande tekniker som det där med skärpedjup, slutartid, bländaröppning och så vidare.






Sedan var det middag. Kalle hade gjort världens godaste thaigryta som värmde bra efter den långa promenaden i regnrusket.


Det här är Hetty. Deras dammsugare som Anna fick av sin far när hon flyttade hemifrån. Hetty har även en man som heter Henry, så himla fint.


Vacker.

Sedan kollade vi på en Woody Allen-thriller, diskuterade Ranelid och såg "På spåret"-finalen innan det var dags för mig att ta mig hemåt. En väldigt fin lördagkväll med andra ord.



detaljer






Idag har jag på mig Bonaparte Leather, Rica Mohair och Wonder Tencel. Allt från Acne. Nu är det jobb som gäller!

Puss

kaffe, strössel och rosa marsipan


Igår fyllde Nora globalt myndig och det skulle självklart firas med middag, tårta, kaffe, soulmusik och presentöppning! Här kommer ett litet bildpotpurri av kvällen.




Värdparet. Nora och Felix.


Nora hade gjort världens tjusigaste rosa tårta. God var den också!








Här öppnar hon min och Sagas present tror jag. Hon fick en illrosa klänning med tight liv, bar rygg och vippigaste kjolen i prassligt polyester.




Alice och Saga.


Palle.

Himla mysig kväll var det och grattis fina Nora!









cyan


Jag har fått totaldille på blått, i alla möjliga nyanser. Här nedan bär Ariana upp en perfekt cyanblå nyans som går himla fint till vitt, hallon, lila men även andra nyanser av samma färg.




på torsgatan 53


Jag och Ariana svängde förbi mitt kära lilla jobb för att hämta lite grejer jag hade lagt undan men det slutade med att vi fastnade i provhytterna och att jag köpte någonting helt annat än vad jag hade planerat. Här kommer lite bilder från dagen!


I torsdags fick vi in en av Acnes mer extravaganta byxor som kallas Bonaparte Leather. Jag har totalt gått igång på den metalliska superhjältelooken till våren som en kontrast mot allt det mjuka, pastelligt feminima. Så ja, de fick helt enkelt följa med mig hem! Dessutom tycker jag att korta byxor fortfarande känns helt rätt!







Något annat som jag inte heller tycker att man ska vara rädd för att våga bära samma material/färg från topp till tå. Mode ska vara lekfullt och att låsa in sig i gamla normer och låta sig begränsas av regler eller rädslan för att sticka ut tycker jag är både synd och onödigt. Jag älskar läder till exempel, och tycker definitivt att det är magiskt att valsa runt i en fullfjädrad läderoutfit. Det enda som krävs för att lyckas är rätt attityd.


Min kära vän Ariana är, liksom jag, också besatt av läder och föll handlöst förälskad i den här härliga skinnjackan från Daniel Silver-kollektionen. Färgkombinationen är ju bara helt fantastisk.


Ni kan läsa mer om Ariana HÄR.






teaser


Helt plötsligt blev klockan massor och jag måste rusa iväg på födelsedagskalas. Har i alla fall haft en himla fin dag och massa bilder och visa er. Här kommer två från dagen. Kan ni gissa var vi är?





Puss

morgon






Inledde denna torsdag på bästa sätt med äggfrukost, kaffe och ritblocket framför mig. Vågade till och med använda lite färg i illustrerandet. Det händer liksom aldrig annars. Vet inte riktigt om jag tycker om det, men jag antar att det är en vanesak kanske.

Idag står det JOBB skrivet stort på schemat och efteråt ska jag försöka hinna med såväl fika med Vilma, gym, städning och lite tecknande men jag får helt enkelt se hur kvällen ter sig.

Vad ska ni göra idag?

Puss

trois






bara så att ni inte glömmer hur jag ser ut...


all done


Nu har jag äntligen färdigställt mina två små mönstermonster som jag började med för några veckor sedan. Det tar en himla tid att rita allt småpill och jag har inte riktigt tagit mig tiden att slutföra illustrationen förrän idag. Såhär blev resultatet. Har en idé om att bygga vidare på den här tematiken så mer lär ni få se framöver!






Vad tycks?


pyssel


Medan jag fortsatte jobbet med mönstermonsterna fick jag helt plötsligt för mig att jag skulle göra lite alla-hjärtans-dag-dekorationer, inte för att jag firar den högtiden överhuvudtaget utan mer för själva idéns skull. Dock räknade jag inte med att det tar en förjävla tid att göra allt... herregud.

Nu ska jag faktiskt ta en paus och sticka till gymmet. Ska vila händerna lite och trötta ut benen istället.

Kan ni se vad det är jag har börjat pyssla med?




illustration








Av någon underlig anledning vaknade jag 04.59 imorse och kände mig helt utvilad, tvingade mig själv att ligga kvar i ytterligare tjugo minuter men sedan fick jag kli i benen och var tvungen att gå upp. Kokade kaffe, njöt av den ljuvliga doften, gjorde frukost bestående av havregurt tillsammans med fruktsallad och ett kokt ägg. Avnjöt min frukost långsamt, bläddrade lite i nya brittiska Vogue, lyssnade på Seal och diskuterade religion med min bror.

Efter en stund började det klia i fingrarna efter att få skapa någonting, så blir det ofta när jag bara sitter och inte gör särskilt mycket. Sagt och gjort drog jag fram ritblocket och bara lät pennan fara över pappret. Det är väldigt sällan jag har en klar idé om vad jag vill göra när jag börjar rita utan motivet får liksom skapa sig själv. Ofta brukar det dock gå att upptäcka en viss undermedveten inspirationskälla i efterhand när verket är färdigt, som i dag. Under frukosten satt jag faktiskt och funderade över huruvida jag kanske ska söka till en egyptiologikurs i höst på Stockholms Universitet eller inte, och det temat tycktes lägga grund för dagens illustration. Det är lustigt hur hjärnan fungerar!

Idag är jag ledig och ska spendera dagen med att läsa, teckna, plåta, sjunga, träna, städa och ta hand om mig själv lite. Perfekt sätt att spendera alla hjärtans dag på tycker jag.

Vad ska ni göra idag?

Puss

hemma hos oss


Jag tänkte att jag skulle börja med en ny kategori här på bloggen med namnet "hemma hos" som kommer gå ut på att visa lite bilder från olika hem. Inredning har alltid varit någonting som har fascinerat och underhållit mig och därför tycker jag att det borde få lite större plats här i bloggen än vad det har fått tidigare. Dagens "hemma hos" inleds hos mig och min familj.

Hos oss finns det en väldan massa tidningar, träfigurer, citattavlor, böcker, mönster, svart och vitt. Det ni får se på bilderna under är bara lite från vardagsrummet, fler bilder av resten av huset kommer imorgon.















Nu sticker jag till jobbet.

Puss och hej!

close up


Här kommer lite bilder på gårdagens vintagefynd. Den fina blåa klänningen med t-shirt ärm, hög hals och alldeles perfekt längd från Beyond Retro och sedan en 60-tals clutch med oranga och röda ormskinnsdetaljer. Himla bra grejer som kommer användas mycket flitigt i vår.








byxmani


Acne Main SS/12 har börjat anlända till såväl butikerna som till hemsidan och jag tänkte att vi skulle kika lite på några av byxorna som har dykt upp.



Först ut har vi byxan som jag har längtat efter enda sedan kollektionspresentationen för oss anställda anordnades - Nubia Leather. En vid kort byxa med resår i midjan i tunt, nästan prassellikt, läder som kommer finnas i svart, vitt och konjak. Jag tänker skaffa mig en vit som jag kommer matcha med magkorta styva toppar i läder och thaisiden eller skira blusar i chiffong.



Näst ut är även denna en Nubia fast i en bomulls- och nylonmix, vilket ger en helt annan lyster än läder och dessutom hamnar priset på en något mer överkomlig nivå. Tyget blir ganska styvt, prassligt och väldigt formbart vilket är riktigt schysst. Dessutom älskar jag den här isblå färgen. Den gör sig så fint till vitt, rosa, jadegrönt, konjak, lila och orange tycker jag.






Sedan har vi två brallor i modellen Pop som är Acnes nya jeansmodell. Denna är, liksom Nubia, kort i modellen men sitter långt ner på höften och är aningens trumpetformad. Kommer i blått, gult, orange, vanligt jeansblå, i linne och i en trashad variant. Jag är väldigt sugen på en vanligt jeansblå (Pop Betty) och antingen den orangea (Pop Bright Orange) eller den gula (Pop Bright Yellow) varianten (känner att det får vara nog med blått nu).

Alla kan ni hitta och beställa på Acnes hemsida acnestudios.com.

Nu ska jag titta en stund på tv och sedan gå och lägga mig. Tänkte ta mig upp tidigt imorgon bitti för ett löppass innan jobbet.

Puss

the blue dress






Lite bilder på klänningen som jag köpte idag på Beyond Retro. Jag slängde på mig den på en gång och den är himla fin till mina vida transparanta Rodebjer-byxor jag hade på mig och den gamla kostymvästen från Zara. Jag har blivit helt förälskad i idéen om vida byxor under klänningar eller kjolar och den här klänningen är verkligen klockren för just det. Åh, kommer nog använda sönder den i vår. Blått har dessutom blivit min bästa färg, eller ja, på delad första plats med jadegrönt då.


vintagedag


Idag spenderade jag hela dagen med Ariana på söder där vi varvade mellan att prova extravaganta kläder på Beyond Retro och Rost Vintage med att dricka kaffe och äta på Mellqvists och Fotöljen. Det har verkligen varit sådär perfekt söndagsslappt utan några tider att passa och det var så himla trevligt att få ha en sådan dag! Var alltför länge sedan sist faktiskt. Hittade en hel del fina grejer också men fick försöka hålla någorlunda i plånboken så det blev en ny väska och en fantastisk blå klänning i thaisiden som fick följa med hem. Men prova, det gjorde vi en massa!

Här kommer lite bilder från dagen!














Puss

madame bovary






Vaknade för en timme sedan av solen som lös upp hela mitt rum och även fast jag har fått alldeles för lite sömn, och även fast min ögonlock kändes tontals mycket tungare än vanligt var det med glädje jag vaknade upp på det sättet. Åh, vad jag har saknat solen. Verkligen.

Idag ska jag träffa den här vackra damen på bilderna ovan och promenera runt på stan (hennes blogg kan ni förövrigt hitta här). Det kommer bli himla trevligt! Måste bara vakna lite till liv, göra en kort liten hårinpackningskur och hitta på något kul att ha på mig.

Vad ska ni göra denna fina söndag?


d'angelo


Igår arbetade jag ute i Barkarby hela dagen och slutade inte jobbet förrän efter åtta på kvällen, halv åtta skulle D'angelos extra konsert i Philadelphiakyrkan börja som min pappa varit så snäll att fixa biljetter till. I och med att jag jobbade sent trodde jag verkligen inte att jag skulle kunna gå men efter att pappa övertalat mig att ta en taxi insåg jag att det här inte var en chans att missa. Sagt och gjort, jag slängde mig i en taxi, bad honom köra så fort han bara kunde och höll tummarna för att jag skulle hinna. Pappa uppdaterade mig kontinuerligt, konserten hade inte börjat riktigt ännu: "bandet väntar på dig". Ja, det var pappas teori i alla fall.

När jag kom fram sprang jag sista metrarna och det var lugnt! Jag hann!


Där inne var ljusen igång.


Vi placerade oss mitt emot scenen på andra läktaren bakom ljudkillen. Kändes bra.




Sedan kom bandet och förjammade lite. Så himla pepp!


Taket var fint det med.




D'angelo ville inte riktigt dyka upp än så medan passade jag på att plåta ljusbordet. Det ser ju så pillvänligt ut med alla spakar och lysande lampor.


Och plötsligt var han bara där! Och sheisse vilken kväll! Jag stod inte stilla en sekund, vi dansade, dansade och dansade där uppe mellan bänkraderna. Alla i publiken var helt exalterade, gamla som unga och gemenskapen mellan bandet och publiken var fantastisk.


Han fick komma upp två gånger extra på scenen för att publiken inte ville att de skulle sluta. Det här var helt klart en av mina bästa upplevelser! Åh.

Sedan var det bara att peppad åka hem och glida vidare på D'angelos funk-moln!



det där med egobilderna fortsätter




Det var så himla vackert ljus i badrummet imorse att jag bara är tvungen att lägga upp den här bilden också (vilket innebär två mycket lika inlägg direkt efter varandra, jag vet). Det är sådant här ljus som får mig att på riktigt verkligen uppskatta min blekhet.

Ikväll har jag varit på världens mest fantastiska konsert med den lätt förglömda D'angelo i Philadelphiakyrkan. Det var nog bland det bästa jag någonsin gjort! Kommer berätta mycket mer och visa bilder imorgon bitti när jag har sovit ut ordentligt.

Sov så gott.

red lips




Idag: Jobb ute i Barkis! Och så är det en fantastisk dag idag. Jag vet det!

PUSS!

midnight city









Det här vill jag ha just nu och lite bra musik på det som ni hittar här.


today








I en jadegrön Shining, kjolen Jil, byxan Lempicka Slits och Tracks på fötterna går jag till jobbet idag. Allt är från Acne såklart och ja, ni läste rätt, jag har kombinerat kjol och byxor idag. Ni ska få se bättre bilder på det ikväll.

Ha en fin dag!

Puss


old stuff





Foto och redigering av mig.

Är himla sugen på att sätta igång med ett litet fotoprojekt i snön. Måste bara finna tid och någon som vill ställa upp som modell. Jag kom även på att jag har en hel del gamla oredigerade bilder som ligger på min gamla dator och på min mobila hårddisk vilka jag ska syssla med att redigera så fort jag får tid. Det är faktiskt ett gäng rätt så fina bilder må jag säga och det är synd att de ligger där i glömskan.

Nu ska jag göra iordning mig till jobbet.

Puss

stina




Efter jobbet hade jag dejt med den här fina personen och vad som skulle ha varit en kortis blev pizzamiddag och kaffe på Paus till sent för att vara jobbdag imorgon (och jag som skulle börja gå och lägga mig tidigt igen = dålig karaktär). Men vi hade himla trevligt!

Förövrigt tycker jag så väldans mycket om den här bilden på Stina. Den får mig att längta efter våren ännu lite mer. Jag upptäckte även att mitt busskort går ut 6 maj och eftersom att det är ett 90 dagars kort så känns det inte alltför långt bort med sommar! Om 80någonting dagar är det maj, förstår ni? Varmt, tussilagos, ljust och vårklädesväder. Dessutom kanske en viss person alldeles snart kommer hem då, åh. Den här vintern ska vi nog överleva ska ni se.

Puss och sov så gott.



black and white





roller coaster victim



Stina och Saga.

Jag har skapat mig en tumblr såhär på morgonkvisten. Den heter så mycket som rollercoastervictim.tumblr.com och jag tycker ni ska klicka er in på den här och börja följa.



en liten del av mig


Minns ni att jag försökte mig på det där med frågestund i slutet av december? Oavsett om ni gör det eller inte så kommer svaren här och nu i alla fall. Och så får ni bilder på mina två tatueringar också (kameran är alive and going - yeeey!). Sedan är jag väldigt ledsen för att bloggen har varit himlans tom senaste dagarna men det blir det ändring på nu.



Berätta något om senaste pojken du var kär i?
Under mina 20 år på den här jorden har jag nog faktiskt aldrig varit riktigt kär. Visst, jag har haft mina förälskelser i män med isblå ögon, höga kindben, krökt näsa och snällt leende men jag har inte någonsin blivit sådär kär som vissa människor har turen att lyckas bli. Det har faktiskt funnits tillfällen då jag panikartat har tvivlat på min förmåga att bli kär, men lika snabbt som rädslan dök upp har jag insett att jag inte är ensam om detta och så har jag bara låtit det vara. Jag har helt enkelt inte stött på rätt person att bli kär i och så är det inte mer med det. Men visst vill jag vara kär, det verkar ju så himla härligt, men det får komma när det kommer.

Hur många har du legat med?
Det är faktiskt någonting som jag vill hålla för mig själv och ingenting jag är intresserad av att lämna ut på nätet till någon okänd persons förfrågan. Inte för att jag tycker att själva frågan är stötande eller för att jag på något sätt är pryd, utan det handlar mer om ett sätt att undvika fördomsfulla idéer.




Spara eller slösa?
Det beror på huruvida min livssituation ser ut. Jag skulle aldrig spara bara för att spara men jag skulle hellre aldrig slösa bara för att slösa. Däremot tycker jag om att uppleva saker, äga vackra ting och skämma bort mina vänner, vilket oftast inte är gratis. Så jag är nog mer av en slösare än en sparare.

Vad är bäst?
Ljudet och doften från kaffebryggaren när jag kliver upp tidigt, tidigt på morgonen och det känns som att hela världen utanför står alldeles stilla och jag får se hur den sakta vaknar till liv, värmen från någons andedräkt i nacken som håller om en hårt, hårt, friheten i att tillsammans med en kraftfull häst dundra fram över en äng som aldrig vill ta slut och känslan av att vara älskad och att älska.


dagens





Det här valsade jag runt i på jobbet idag. Min Paris dots är nog bland det bästa köp jag någonsin har gjort. Kragen gör sig fin till nästan allt.


lördagswanties




Jag vill ha ett par glitterskor med klumpigaste klacken och allra, allra helst i blått eller någon annan fin färg. Om ni har sett några får ni gärna meddela mig.

Puss

shining is on




Rött och jade - en passionerad kärleksrelation.


colores




Hej mina trogna läsare som står ut med en, förtillfället, väldigt tom blogg. Jag har bara jobbat en massa den här veckan och min kamera ligger fortfarande livlös på byrån så några mastigare inlägg får ni vänta lite, lite till med.

Idag på jobbet rantade jag runt väldigt färgglatt vårig i ett försök att håna snön som föll sakta utanför. Även fast det kalla inte ville försvinna så tycktes färgerna ge både mitt och mina kunders humör en knuff i rätt riktning, vilket alltid är bra! Både blusen och koftan kommer från Acne och heter Shining Jade och Lindsey Viscose.

Puss



RSS 2.0