en dag i solen













Spenderade dagen promenerandes på stan, bokade in ett kulkul möte på måndag, köpte en vit t-shirt och åt thaimat med Kathy på Kohpangan samtidigt som vi diskuterade alltifrån pojkar till resor, framtidsplaner, mat och olika kulturellt betingade beteenden.

Imorgon är det året sista dag och jag ska spendera dagen på jobbet. Borde väl vara lite extra nyårsfin men egentligen känner jag bara för traska runt i min onepiece och fula raggsockor med håret uppsatt i en slarvig knut och ett glas vin i handen, men det lär säkert vara annorlunda imorgon. Har inge kul att ha på mig imorgon kväll dock...Men det får ordna sig.

Tjohej!








på måndag är det min tur




source.


en besvikelse


Redan från början var jag skeptisk mot en amerikansk readaption av Män som hatar kvinnor (i amerikansk tappning The girl with the dragon tattoo), magkänslan sade mig att det inte kan gå annat än fel men jag lät inte detta hindra mig från att se den utan spenderade 2 timmar och 40 minuter i biomörkret igår kväll på Skandia.

Det första som sker är att det schmackas igång en välanimerad textinledning med pampig musik och en otrolig visuell magi (jag lovar att den var mer påkostad än hela den svenska långfilmen). Men trots den otroligt snygga vinjetten kunde jag inte låta bli att uppleva situationen lite olustig. Vinjetten gick ju inte direkt ihop med tonaliteten i filmen utan upplevdes bara som en häftig grej vilken de hade slängt in för att imponera på publiken. Men, jag skulle ljuga om jag sa att jag ogillade den helt och trots min skepticism försökte jag hålla mig positiv till det som komma skall.

Filmen satte igång och på en gång blev allt väldigt underligt. Kort och gott kändes det som att jag satt och såg precis samma film som den svenska men på knagglig svengelska. Om det nu bestäms att det ska göras en readaption av en film vilken inkluderar språkskifte tycker jag att man likväl kan göra det fullt ut, annars blir det bara konstigt. Vissa kommentarer, löpsedlar och namn var på svenska. De försökte även behålla det svenska uttalet på karaktärernas namn vilket fallerade totalt, att höra Daniel Craig presentera sig som "Mikael Blomkvist" på svenska fast med ett runt amerikanskt uttal var bara skrattretande.

Sedan tycker jag även att det svenska karaktärsarbetat var mycket mer tilltalande och rättvist för originalhistorien än den amerikanska. Peter Habers gestaltning av hänsynslösa "Martin" var mer genomarbetad än Stellan Skarsgårds. Även Salanders sadistiske förmyndare saknade trovärdighet och upplevdes bara som en stor övergödd nallebjörn. Han nådde inte alls upp till den obehagsgrad som den svenska skådespelaren lyckades med. Noomi Rapace rollprestation som "Lisbeth Salander" tycker jag även överglänste Rooney Maras. Den enda som jag tycker kunde konkurrera skådespelarmässigt med de svenska skådespelarna var Daniel Craig som jag tycker passade in bättre på min idé av "Mikael Blomkvist" än vad Michael Nyqvist gjorde. Men det kan självklart också ha och göra med att jag inte är direkt överförtjust i Michael Nyqvist som skådespelare generellt.

Visst, det var en snygg film och ja, om jag inte hade läst böckerna eller sett den svenska versionen hade jag nog tänkt i andra banor, men jag kan inte ignorera det faktum att filmen kändes som en ogenomarbetad kopia av originalet. Det är tråkigt att säga så men i grund och botten hade jag en förutspåelse om att det skulle bli såhär. Dock kunde jag inte för en sekund tro att de skulle försöka anamma svenskan i språket och jag måste nog säga att det var den största orsaken till att filmens värde sjönk så pass drastiskt för mig som det gjorde. Nej, jag tycker faktiskt de likväl kunde ha skippat bekostnaden av att göra en amerikansk version och iställt slängt dit engelsk undertext till den svenska versionen istället och nöjt sig med det.

Är det någon annan av er som har sett filmen som tänker likadant eller upplever något annat? Ni får gärna dela med er!









drive
















För mig har mellandagarna varit detsamma som biodagar då jag mer än gärna avskärmar mig från shoppinghetsen och istället placerar mig i en stor mörk biosalong för att fly verkligheten i en timme eller två. I förrgår såg jag Drive med bästa Ryan Gosling och soundtracket var helt magiskt! Ni måste se den, mest för soundtrackets skull men den var bra också, filmen alltså och Ryan tröttnar man ju aldrig på. Åh.

Ikväll ska vi gå och se "The girl with the dragon tattoo".

Nu ska jag till jobbet.

Puss




white as bones








Så fasligt vackert och skrämmande på samma gång.




the big bun


Såhär ser jag ut i håret i dag. Opretentiöst och bekvämt.









Puss


acne sale wanties


Acnes reor börjar nu i januari, förutom Åhlens som börjar tidigare, och då mina kära så generöst har givit mig presentkort på NK tänkte jag passa på att gå och handla lite jobbkläder till mig själv för de pengarna (har insett att behovet av tröjor är ganska stort just nu). Här är några plagg som jag har tänkt fylla ut Acnegarderoben med.

ZOLA i färgen Camel.



SHORE COTTON i färgen Winetasting.


SHINING i färgen Ultramarine.



BONAPARTE i grått eller blått.






och så var det julafton

































Ett smärre potpurri av bilder som jag knäppte under vårt julaftonsfirande. Vi slopade julmaten för skaldjursfrossa men behöll sillen, potatisen och julgodiset. Champangen flödade och som vanligt tittade vi på Kalle och lät julspellistan gå på repeat i bakgrunden under hela dagen. Fram mot kvällen öppnades det paket och jag fick riktigt fina presenter, bland annat en kamerablixt och ett nytt objektiv som jag genast var tvungen att prova. Sedan drack vi kaffe och spelade alfapet tills vi var alldeles för trötta och det var dags att tacka för sig. Jag gick och lade mig nöjd, glad och alldeles jättemätt precis som det ska vara på julafton.

Hur var er jul?

Puss



kjolen jil och jag








och här står jag i mitt badrum och poserar i min nya acnekjol med namnet Jil medan gästerna sitter därnere och pimplar vin. Jag antar att jag ska gå ner och göra dem sällskap, avsluta mitt vin och sedan bege mig in till stan och dansa i den snäva kjolen och skyhöga klackar, så om ni ser någon rödhårig tjej vingla omkring i smalaste svarta kjolen och högsta klumpskorna är det troligtvis jag.

Puss

arrrghhh


Nu är det något struligt med blogg.se och jag kan inte ändra bloggdomän (varförskadethändajustnujagblirsåförjävlanstrött). Men jag antar att det bara är att gilla läget för tillfället och så ska jag försöka haffa ett riktigt teknikfreak som kan hjälpa mig (alternativt sitta och googla mig fram för att lösa problemet själv), men på något höger så ska det lösas.

Att den tjusiga lilla nedräkningen jag har haft här på bloggi resulterade i en flopp svider ju litegrann faktiskt... men men. Jag hoppas ni är snälla och kan ha överseende med detta. Teknikvärlden är ju inte alltid så pålitlig och fantastisk som jag förväntar mig, och förövrigt verkligen tycker, att den ska vara (note to self: ta aldrig något förgivet) .

Vi hörs när jag har fått ordning på skiten, eller troligtvis redan tidigare  men nu ska jag släppa aggressionerna genom att titta på en film med Ryan Gosling. Hej så länge!



snart så





måste bara visa

Världens bästa julklapp kom i form av ett nytt sprillans objektiv med 1,4 i bländaröppning! Jag är så, så, så glad! Är bara tvungen att visa hur fina bilder man kan knäppa med den. Här nedan är en jag tog nu ikväll. Jag har förövrigt haft en mycket fin julafton men mer om det imorgon för nu är det sovdags.



Puss


glöm inte imorgon





god jul!




Såhär ser julen ut hemma hos familjen Sennerholt. Nu ska det drickas kaffe, sedan tränas och äta en riktigt stor och mumsig julfrukost, för att fortsätta i gamla vanliga jultraditioner dock i en lite modifierade tappning i år. Hursomhelst så tror jag att det kommer bli en alldeles strålande dag.

Jag hoppas ni får en riktigt trevlig jul ni med!

Puss

pink haired girl




Fick sluta jobbet tidigare så nu är chansen att jag hinner med min långa lista lite större! Först ut: lussebullsbak!

Puss

det närmar sig





dagens planer


Idag är det ju dan före doppardagen och jag har någon form av julstämning, det är som en modifikation av den där klassiska julstämningen som jag alltid brukade uppleva som litet flickebarn men som under de senaste åren har hånat mig med sin frånvaro. I år är det faktiskt annorlunda, jag vet inte riktigt varför men en uns av förväntan och spänning inför julafton har plötsligt återuppväckts och det är mycket trivsamt må jag säga! Såhär dagen innan julafton är det en del som måste fixas och jag tänkte dela med mig lite av mina planer.

- traska en lång och förhoppningsvis mycket uppiggande powerwalk i morgonmörkret.
- duscha varmt, varmt för att värma upp frusna kinder och göra mig riktigt fin med nytt mörklila läppstift.
- ta mig in till Birger Jarlsgatan och möta upp Anna på Riche klockan åtta för en tidig långfrukost.
- promenera ut i kylan med mätt mage och mot Torsgatan 53 för att jobba på bästaste jobbet mellan 12-18.
- plocka på mig massa presentkartonger, köpa sista julklappen och en liten present till mig själv innan jag slutar.
- gå hem till lägenheten och hämta alla julklappar.
- baka lussebullar och sätta nejlikor på apelsiner för doftens skull.
- ta en löprunda i mörkret medan degen jäser.
- krypa till kojs och sova en god natts sömn för att vakna upp till en förhoppningsvis helvit julaftonsmorgon.

Vad ska ni göra idag?

Puss


varning för hjärtklappningar





Ryan Gosling
alltså...

(källa)



count down





spectrum





Här har ni min senaste flicka som jag har ägnat mig åt hela förmiddagen.


dan före dan före dan




Har hamnat framför ritblocket även denna förmiddag. Dedikerad eller hopplös? Jag vet inte.


reminder





i feel alien like




Här är en lite bättre bild på min senaste teckning. Jag tycker hon blev fin. Det är väldigt sällan jag känner så faktiskt - att jag blir nöjd med något menar jag.

Och förresten! Glöm inte ställa frågor hörrni, det kanske är första och sista gången ni har chansen. Nu ska jag kolla vidare på lite konstskolor tillsammans med V innan jag kyper till kojs.

Sov så gott!


bloggadressbyte






walking in the woods

















Foto och redigering av mig.


Jag gillar att bo i skogen.





productive




Jag dricker kaffe och ritar denna förmiddag. Vad gör ni?


got to have





Acne Pre SS12.


let's try this







eliza





men tala till mig då





Bilder från vintern 2010 när jag precis hade fått min systemkamera, men omredigerade nu ikväll.

Jag kanske borde sova nu. Har ju hört att det ska vara bra.



längtan





Vacker kjol som väcker mina habegär från Acnes Pre SS/12. Så himla fin bara. Jag brukar inte vara den som säger sådant här men, snälla kan det inte bara bli vår nu?




den perfekta blusen





Acne Resort 2012 har börjat ramla in både i butik och på webshopen. Den här blusen är en av mina favoriter. Jag tycker att den är absolut perfektion.


tranor, vackra ord och lussebullar


Sedan lite mer än en månad tillbaka har jag börjat använda Instagram och jag tänkte att vi skulle ta en liten titt i mitt instagrambibliotek.


Jag har hängt en hel del på Tranan den senaste tiden och första gången jag var där nu på hösten hade jag sällskap av Alice och Stina. Det är Stina som alltid brukar vika origamitranor av allt papper hon kan komma åt när vi är ute även fast alla förutom Stina själv tycker att hennes tranor ser ut som svanar eller drakar istället. Fina är dem i alla fall. Sedan har vi en liten bild på mig där mitt hår ser långt ut. Jag saknar att ha långt hår så nu försöker jag spara ut det. Det tar bara en sådan tid...


Jobbat och pluggat har jag gjort mycket också. Nu har jag bara jobbet kvar för att skolan är slut.


Ett av mina bästa knep för att överleva de mörka vintertiderna är att dricka oändligt mycket kaffe och läsa vackra ord ur Oscar Wildes verk och då allra helst ur The Picture of Dorian Gray. Något annat som jag brukar göra för att fördriva tiden eller bara för att avreagera mig är att klottra allt möjligt plotter i mina anteckningsböcker. Jag tror att jag var lite extra hjärtekrossad den dagen jag tog den högra bilden.


Här har ni höstens bästaste klädinköp jag har gjort. Världens vackraste klänning från Carin Wester och skor och väst från Acne. De var de här kläderna jag bar på julfesten förövrigt och jag har nog aldrig känt mig så fin.


En kväll åt jag världens godaste omelett på restaurang Hjördis på söder tillsammans med pappa innan vi skulle gå och se A Dangerous Method som var en mycket bra film dessutom. The Picture of Dorian Gray tog slut och jag har lånat en ny bok av Stina som har finaste omslaget (innehållet är bra det med).


Röda läppar en dag till jobbet och den obligatoriska "plåta-sig-själv-i-spegel-bilden".


Schlöööö (Schleu) har flyttat hemifrån tillsammans med sin kära pojkvän Erik och bor nu med egen adress, namnskylt och allt. Vi var där på adventsfika för några helger sedan och åt pepparkakor tills vi storknade.


NKs gröna champangete är magiskt och jag dricker det helst hela tiden. Häromdagen, eller i onsdags närmare bestämt, åkte jag ut till flygplatsen i allra största hemlighet och hämtade upp min bästa Vilma som egentligen inte skulle komma hem förrän 22 december från Paris, men vi tyckte att det skulle vara roligt att överraska alla genom att boka om Vilmas biljett. Det passade dessutom bra eftersom att hon också hade väldigt mycket hemlängtan. Självklart fick hon två lussebullar direkt när hon hade landat och två kramar till det!

Ja, det var det för den här gången. Vi kan ta en titt i mitt instagram om några veckor igen men om ni absolut vill kika innan så kan ni ju bara börja följa mig där också. Jag heter Nea Sennerholt bara.

Puss


off to work




Ha en fin dag nu.



titta vem som kommer




Bon Iver kommer till Göteborg för Way Out West i sommar. Jag MÅSTE åka dit!


15 december





Den här torsdagsmorgonen bjuder jag på lite mer rymdbilder. Jag har alltid blivit knäsvag och mäkta imponerad av astrologi men den senaste tiden har det blivit lite av en smärre besatthet att spara på just rymdbilder. Om jag kunde, skulle jag inte tveka på att hoppa på nästa rymdraket och försvinna ut i det oändliga, titta på jorden som en liten blåvit prick och kanske landstiga månen. Det vore något.


111213


Igår (11 12 13, fint va?) spenderade jag eftermiddagen på stan med en jättespännande tjej som jag stötte på när jag jobbade och som har vuxit upp både i Kina och Los Angeles men bott överallt i världen och pluggar grafisk form. Vi åt väldigt sen lunch på en liten indisk restaurang vid Mariatorget och tog sedan en promenad på söder i mörkret.


Vi stannade till vid Brandstationen och tittade på fina grejer. Jag har aldrig köpt någonting där inne men det är en lika stor upplevelse att gå in där varje gång, lukta på gamla böcker, bläddra i tidningar från 60-talet, kika på tjusiga ringar med guld och pärlor och pilla på väskor. Igår hittade jag finaste lampan att ha i nya huset när det är färdigt, tyvärr var den alldeles för stor att ta med sig hem så det får bli någon annan gång.


Vi svängde förbi Papercut och Presstopp och köpte lite tidningar. Jag fick med mig tre stycken, Please, Acne Paper och Used som är ny och spännande. Sedan tog vi oss in till Östermalm där vi slog oss ned på Sturekatten där vi varvade med att prata om viktiga grejer som genus och kärlek eller bläddra i tidningarna.


Här är Kathy förresten.


När klockan blev efter var lite efter sex var det dags för mig att bege mig vidare på kvällens äventyr. Jag promenerade ut i regnet och tog mig hela vägen till Fasching.


Där mötte jag upp Isaac, pappa, Kim och hennes son Robert. Vi skulle nämligen äta middag och lyssna på souliga jullåtar. En riktigt riktigt bra kväll med andra ord!

Puss

all black








Drog fram den fina blusen från Slefridges som jag använde überflitigt förra hösten och kombinerade den med mina vida kostymbrallor från Rodebjer.

Nu ska jag ut i det gråmulna vädret och möta upp en vän och ikväll är det Fashing som gäller. Kameran får följa med så förhoppningsvis har jag många fina bilder att bjuda på sen.

Puss

sankta lucia




Luciamorgon och jag lyssnar på Peter Jöback, andas in aromen från kanel- och äppelglöggen och bara njuter av stillsamheten. Hur börjar ni er lucia?



på önskelistan








Fantastiska Deborah Turbevilles bok The Fashion Picture står högt upp på önskelistan för såväl julen och min födelsedag som kommer tätt därefter. Jag kan titta på hennes bilder i timmar. Det är fullständig magi.



"välkommen mitt herrskap, här kommer lussebrud"


Igår var jag på luciakonsert i Globen med Adolf Fredriks musikklasser och kammarkör. Det var riktigt, riktigt mysigt och så här såg det ut ungefär.














surrender to pink





Färgen rosa är den färg som nästan alltid har lyckats ge mig obehagliga rysningar i kroppen närhelst jag har sett den. De skära färgerna har infallit mig tämligen avskyvärt i smaken och jag vet inte om det har berott kolörerna i sig eller om ogillandet diskret finner näring i de könsordningar som människan har skapat med färgerna. Rosa är, som vi alla vet, flickigt. Samtidigt är det uppenbart att vi har klivit in i en period av större androgynitet, män bär rosa, kvinnor bär blått, även könsstämplarna på olika typer av plagg har suddats ut men fortfarande existerar behovet av att etikettera saker och ting efter kön. Färgen rosa uppfattas av många ännu som en tjejfärg och män bär ännu inte kjol eller klänning.

Jag har ändrat mig i min uppfattning om rosa. Det är en klar och stark färg som visar på självständighet och mod. Jag vil se rosa överallt - på kläder, i hemmet, i smycken, i håret, på fötterna, på gatan, i taken, på böcker, datorer och lampor, på hunden, på katten, i ansiktet, ja överallt.

Suta tänk i kön, det är ju ändå inte så mycket som skiljer oss åt trots allt.

Puss


sneak peak




Bättre outfitbilder kommer senare.

Puss

tänk att hångla i rymden









13 days to go


Vaknar till en gråmulen tredje advent efter sex timmar djupsömn, masar mig ur sängen, drar på mig skönaste cashmirtröjan, mjukaste jeansen och gosiga tofflor med broderade hjärtan på fötterna och tassar försiktigt nerför trappan till undervåningen. Det är fortfarande rätt så mörkt ute och lillebror är redan vaken och sitter med jobb nerbäddad i sackosäcken i vardagsrummet. Jag gör iordning en god frukost bestående av boveteflingor med mjölk, två ägg och det obligatoriska morgonkaffet. Slår mig ner vid frukostbordet, sippar på kaffet och bläddrar lite i tidningar.

Tiden går, helt plötsligt är hon efter elva och jag har suttit vid frukostbordet i tre timmar tillsammans med familjen som vaknade så småningom. Jag tycker verkligen om sådana här morgnar, de gör verkligen livet lite finare.









Nu är det bara 13 dagar kvar till jul och för första gången ska jag på den stora luciakonserten i Globen idag. Jag tror det kommer bli magiskt och bidra med lite extra julighet (det behövs faktiskt).

Vad ska ni göra idag?

Puss

3:4 tagning 5


Kom precis hem från Hornstulls Strand där vi sedan 10-tiden har filmat Augusts skolprojekt med ett gäng ungdomar. Jag skulle komma dit som statistansvarig men fick även ta plats som klappare (den som säger vilken scen det är vinkel och tagning, och klappar ihop den vita skylten som finns med på alla bloopers på film, fast då säger de alltid "action" och det gjorde inte jag) och skådespelerska, eller snarare statist dåra, men i alla fall! Det var riktigt kul och resultatet ser ut att bli lika fint det med! Att vi sedan hade den gulligaste vakten jag har träffat på väldigt länge gjorde ju saken ännu bättre.

Men nu är jag riktigt trött efter en mycket lång dag och det ska bli väldigt skönt att sova. God natt fina ni.





Förresten, så här lockigt är mitt hår egentligen, ni får ju nästan alltid bara se det platt så tänkte att ni skulle få er en liten titt på mitt lockiga kalufs som jag har traskat runt i idag.


furtastic








Tänkte gå ut och knäppa lite fina outfitbilder men så börjar det regna, typiskt. Ni får därför nöja er med lite photoboothbilder så länge.

Idag traskar jag runt i vit skjorta från Acne med avklippta ärmar, svarta transparanta vida kostymbyxor från Rodebjer, Tracks från Acne på fötterna och en lite pälsväst som jag köpte för många många år sedan i Paris.

Nu ska jag iväg på adventsfika.

Puss och hej!

celine ss/12





drömmen om vintageörhängen


Sitter inne på ebay och suckar över fina vintageörhängen. Det är mitt nästa inköp. Ett par riktiga klassiker, åh så fint.

CHANEL






DIOR







eminenta lördagslistan


Här kommer en liten lista som jag har lånat av finaste Elsa.



Jag längtar efter:
Just nu längtar jag en himla massa till dagarna innan jul då vi klär granen, bakar, fyller hela huset med levande ljus och doftljus som doftar kanel, vanilj och creme brulée. Då det är sådär alldeles jättemörkt ute och det går flera romantiska komedier på tv samtidigt och alla är löjligt inställda på att bara umgås. Vi spelar spel (alfapet är favoriten) och slår in julklappar i fint brunt papper med grova tygsnören och hittar på roliga rim. I år siktar vi dessutom på att fira jul i nya huset som renoveras så därför längtar jag lite extra just den här julen.

Jag är ledsen över:
Att det finns så många människor som får andra att må fruktansvärt dåligt. Det, och att det är nazistmarsch i stan idag. Jag kan inte låta bli att bli ledsen över hur outbildade och inskränkta människor kan vara.



Jag äter helst:
Såhär på vintern (hösten? det är inte tillräckligt kallt för att vara vinter tycker jag) gillar jag att äta soppor, alla möjliga typer av soppor men favoriten är nog tomatsoppa med räkor i. Det är bäst.


Det finaste jag vet är:
Min familj, mina vänner, långt rött hår, gamla omgjorda industrikåkar med rostiga metallbord, klänningar i chiffong, klassiska baletter och Kenneth Kvarnströms verk.



Jag läser:
Mest verk av Oscar Wilde (The picture of Dorian Gray har jag läst fyra gånger om) men Jane Austen tillhör också en av favoriterna. Tycker även väldigt mycket om Jane Eyre av Charlotte Brontë. Men när jag inte läser böcker bläddrar jag helst i franska och brittiska Vogue, ELLE, Lula, danska RUM och Interview.

Jag är galet stressad över:

För första gången på över fem år känner jag mig inte alls särskilt stressad. Det är en väldigt underlig men mestadels ganska behaglig känsla. Jag är väldigt förtjust i att rusa fram i 180 grader för att sedan stupa av utmattning och ligga utslagen med tom blick upp i taket i några dagar för att sedan accelerera upp i 180 igen. Men jag har lovat mig själv att försöka att hålla ett jämnt tempo ett tag, se om det passar mig. Än så länge går det lite upp och ner, ibland gillar jag det och ibland blir jag tokig av tristess. Jag tror det kommer ta ett tag för mig att komma in i det bara. Men ganska så bra är det nog.



Jag lyssnar helst på:
Florence + the machine, pianomusik (Claude Debussy), filmmusik komponerat av Hans Zimmer och Yann Tiersen, ljudet av kaffebryggaren tidigt på morgonen och sprakandet från en öppen brasa.

Jag drömmer om:
Att designa en klädkolletion med lack, läder, chiffong, silke och skor med löjligt mycket platå. Spela in en skiva med svängig soul till hjärtekrossande och självförtroendepeppande texter, dansa på Dansens Hus stora scen, koreografera för Cullbergbaletten, flytta till en hästgård i Provence där jag pysslar med hästarna, målar och fotograferar hela dagarna och dricker rött vin på kvällarna tillsammans med mitt livs stora kärlek.

Jag blir nostalgisk av:
Sånger ur fina gamla disneyfilmer som skönheten & odjuret, snövit, svanprinsessan, lejonkungen och pocahontas, kemikaliedoften i mörkerrum där man framkallar analoga fotografier och Kodaks gula filmrullar.



Puss på er, ha en riktigt fin lördag.




juliana, sapphire and boberg


Bjuder på en taskig mobilbild från en vild men otroligt rolig julfest som tog slut alldeles för snabbt. Idag mår jag som jag förtjänar, huvudvärk och jäkligt trött men det var det värt! Kan berätta mer om spektaklet när jag har piggnat till lite.



Puss på er.

sminkinspiration

Ikväll går den väl efterlängtade Acne-julfesten av stapeln och jag är superduperpepp! Men jag har ännu inte lyckats fundera ut hur kvällens make ska få se ut. Här nedan har vi det som känns mest aktuellt ändå, dock är det jäkligt svårt att bestämma vilken som blir bäst. Allt är så fint... Har ni någon idé så får ni gärna säga vad ni tycker!







Nu ska jag iväg och jobba på Acnes flaggskeppsbutik på Norrmalmstorg.

Puss!

this is where I leave you

Nu åker jag iväg för tre timmars baletträning. På vägen in ska jag fortsätta läsa vidare i en bok jag har lånat av Stina. Jag har inte kommit särskilt långt i den men jag gillar den redan! Ger ett ordentligt utlåtande om vad jag tycker när jag har läst lite längre. Finaste omslaget har den i alla fall.



Ha en fin onsdagkväll!

Puss

acne ss12











Acnes kommande vårkollektion gör mig, helt ärligt talat, knäsvag. Johnny har funnit inspiration inom bikervärlden och applicerat racertävlingsandan i kollektionen på ett mycket elegant, spännande och originellt sett. På läderjackor, kjolar, byxor och toppar går det att avslöja de bikerinspirerade detaljerna såsom de utskurna stjärnorna, det skimrande lädret och de blåttade dragkedjorna. Att han sedan har kombinerat detta med mönster, stora kaftanliknande siluetter, vida byxor i Marockansk anda och överdrivet stora tofsar på skorna tycker jag lyfter kollektionen ytterligare.

Dessutom är materialen otroligt spännande och mycket välarbetade. De stora vida byxorna med resår i midjan är exempelvis gjorda av läder men det är overkligt tunna. Helt makalösa. Tygerna är styva och väldigt formbara vilket ger en mycket häftig effekt. Det är helt enkelt en grym kollektion!

Från och med nu är det helt enkelt bara att spara så att dessa ljuvligheter kan få plats i min garderob. Och jag som normalt sett inte alls är särskilt förtjust i vårkollektioner kan inte låta bli att längta förskräckligt mycket till den kommande våren...


the zorah dress










Idag bär jag min vita Zorahklänning och mörkgrå Flexjeans, enkelt, och bekvämt men klänningen gör det ändå lite mer vardagselegant. Sköna pjucks får pryda fossingarna också. Idag är helt enkelt en sådan där bekväm dag.

Jobbet kallar! Tjolahopp!




ibland är det svårt att hålla fingrarna i styr




I dag går jag klädd i bordeauxfärgad läderväst i världens mjukaste läder, midjehöga mörkblå otvättade jeans i modellen Needle, vit herrskjorta och Tracks på fötterna (allt från Acne).

Egentligen hade jag tänkt spara västen till julfesten på torsdag men jag kunde helt enkelt inte hålla mig från att använda den. Den är så fasligt snygg! ÄR HELT KÄR. Skön är den också. Kan det bli bättre? Tror inte det! Färgen är dessutom mycket vacker till mörkblått och vitt men även till mintgrönt och senapsgult - eh, den är helt enkelt snygg till allt!

Nu ska jag iväg till jobbet. Dagens mål: Sälja läderplagg så det ryker om det!

Puss

oh, jonah...




Det är förskräckligt att människor, unga människor, som den här lilla pojken, ibland bryts ned i tusen svaga bitar till följd av andras massiva osäkerhet. Det gör mig otroligt ont i hjärtat. Mobbing är ingenting som kan viftas bort och jag hoppas av hela mig att den här pojken kan få hjälp, men det är samtidigt viktigt att inte glömma de som diskriminerar. De behöver också hjälp.

Lova mig, att ni säger ifrån om ni någon gång stöter på någon form av diskriminering eller mobbing. Jag lovar mig själv att jag ska göra det. Det kan bli bättre om vi alla hjälper till. Våga stötta varandra, även de vi inte känner så väl. Det är viktigt.





Åh <3.

morning glory


God morgon, kära ni.





mr N









Nu sticker jag till jobbet, överraskande pigg efter en härlig utgång igår kväll och lite sömn.

TJOHEJ!

en liten årsresumé


Idag är det exakt en månad kvar tills jag fyller den mycket eminenta, men något skrämmande, åldern 20 och därför tycker jag vi ska kika igenom lite vad som har hänt under mitt sista år som tonåring.


Ända sedan jag var liten har vi firat min födelsedag riktigt stort vartannat år vilket jag tycker är en riktigt bra tradition, och eftersom att jag firade min artonde födelsedag med pompa och ståt nöjde jag mig fint med ett litet mindre kalas detta år. Inspirerade från mamsens och min lilla London-resa i mellandagarna firade vi i engelsk anda med afternoon tea. Vi bjöd på scones, clotted cream, marmelad, lemoncurd, macarons, te och kaffe. Riktigt mysigt må jag säga.


Senare på kvällen besökte vi Urban Deli där Oskar Linnros kom och satte sig i baren. Stina blev helt starstruck och visste inte riktigt vart hon skulle ta vägen. Vi tjöt av skratt och jag minns att hela restaurangen nog tyckte att vi var lite väl högljudda, men roligt hade vi! Urban Deli kan jag nog säga har blivit ett av årets stammisställen.



Vi började vårterminen i skolan med att åka hela dansklassen till Helsingfors för att spela vår föreställning och hälsa på Helsinki Dance Company och Kenneth Kvarnström (!!!!). På båtresan dit gick det minst sagt vilt till och när vi inte dansade med alla fyrtioplusare eller tittade på sexistiskt skrämmande dansshower satt vi i hytterna runda om fötterna och pratade om allvarligheter vilket varvades med hysteriska fnitterattacker. Väl i Helsinki fick vi vara med på morgonklass med Helsinki Dance Company och sedan titta på deras repetitioner. Det var MAGISKT. Ojojoj. Kenneth är min största idol, någonsin, wow. Vi gick också förbi Kiasman och tittade på konst. De hade en fågelinstallation nästan allra högst upp. Jag tyckte det var väldigt sorgligt att se fåglarna i så små burar, det gjorde ont i hjärtat. Men annars var Kiasma väldigt imponerande!


Under första halvan av året bar jag den här bedårande blusen som jag köpte i London mest hela tiden. Jag var helt förälskad i ryggen och kände mig så himlans fin i den. Jag har inte använt den på väldigt länge men det kanske skulle vara någonting att plocka fram igen.


Jag och Vilma blev inbjudna till The Studio för att bli stylade och fotograferade. Även fast vi lika gärna kunde ha plåtat sådana bilder själva och att jag i efterhand tycker att det var en ganska onödig utgift så hade vi väldigt roligt - och det är ju viktigast!



Jag har alltid haft ett ganska stort intresse för fotografi under hela min uppväxt men började inte komma igång och plåta ordentligt själv förrän pappa överraskade mig med min bebis (Canon Eos 550D), efter att vi hade haft premiär för vår slutproduktionsföreställning med klassen. Under året har jag tagit mig tid till tre plåtningar i studion (vad lite det låter, nästa år ska det minsann bli mer!). Första gången plåtade jag Vilma, sedan Nora och Alice och slutligen Stina och Saga. Nu i efterhand inser jag verkligen hur mycket bättre jag har blivit med kameran. Det är kul att kunna se en utveckling!



Förutom att fotografera en massa har jag varit en mycket trogen besökare på Fotografiska (har i snitt sett varje utställning minst två gånger). Var på några öppningar, för bland annat Northern Women in Chanel och modefotografiutställningen. En av mina favoriter var dock Sarah Moons 12345 vars premiäröppning jag tyvärr missade på grund av min dumma magkatarr, men jag gick och såg den tre gånger efter det så att det skulle kännas lite bättre. Tvingade även pappa att grundligt berätta om hur det var att träffa självaste Sarah Moon också.


Ett annat museum som jag har hängt en hel del på även om det är en bråkdel av mina besök på Fotografiska är ju självklart Moderna Museet. Ett mycket bra ställe minsann. Gjorde ganska många besök där i somras minns jag, framför allt med fina Katja.


Kollade på vackra kläder på Stockholm Fashion Week gjorde jag också. Ida Sjöstedt, Nakkna, Noir & Blanc, Carin Wester, Diana Orving, Whyred och TLF stod på listan. Åh så inspirerande det var.


Under hela våren fylldes min kalender vecka efter vecka med studentskivor av alla dess slag (utöver ton av plugg såklart som nästan tog död på mig). På min egen skiva kom jag och Vilma som fabolösa utomjordingar. Temat var ju "Dagen innan Apokalypsen" och vi skulle föreställa jordens förstörare, mycket kreativt tyckte vi!


Jag och bästa tjejerna försvann några dagar ut till Noras landställe i några dagar bara för att umgås. Vi drack cosmos mitt på dagen, vin på kvällen, åt god mat, åkte lite båt, promenerade, spelade spel, pratade relationer, sex och om annat roligt. Liknande små miniresor hände några fler gånger också, vi var ju på Sagas landställe också, som ni kanske minns? Just de stunderna har varit bland det bästa det här året. Jag älskar mina tjejor.



När min bror kom hem efter att ha bott långt långt bort i USA i ett års tid gick jag och gjorde min första tatuering. Isaac visste inte vad vi skulle göra så jag lurade med honom till tatueringsstudion och så fick hans namn bli förevigat på min arm. Det gjorde inte alls ont att tatuera sig faktiskt. Bara så att ni vet.


Sedan kom självaste dagen med stort D, studentdagen. Den börjades traditionellt med champangefrukost och fotografering och fortlöpte sedan med diverse tillställningar - utdelning av betyg och sådant. Hela dagen skulle kunna liknas med en blandning av obotlig emotionell berg- och dalbana med ett potpurri av diverse hyperdroger och helt plötsligt hade vi sprungit ut ur portarna, haft studenmottagning, gråtit, skrattat, festat vidare på slutskivan, kommit hem och vaknat upp morgonen efter utan att riktigt förstå vad som hade hänt. Men kul var det allt!


Ganska direkt efter studenten, eller mer exakt två dagar efter, åkte jag och familjen till Italien på semester i tio dagar. Vi spenderade några dagar i mäktiga Rom innan vi hyrde en bil och äventyrade genom Amalfikusten som verkligen är sådär vykortsvackert som man vill att det ska vara.


Under sommaren jobbade jag en hel del i cafét på papis studio. Panikade över att jag inte hade något annat jobb gjorde jag också. Sedan helt plötsligt ramlade alla möjliga jobb in och jag fick istället svårt att få ihop det. Tänk så det kan gå!


I august fyllde Stina 19 och vi överraskade henne med ett litet kalas i Vitan där Saga hade pyntat lusthuset jättefint.



Jag var på Superjam i Vitabergsparken tillsammans med lite vänner och tittade på massa bra dans. Det är alltid lika inspirerande och lustfyllt! Passade på att låna Alice teleobjektiv när vi var där så att jag kunde knäppa lite närbilder även fast vi satt så långt bort.



Sommarnätterna spenderade vi främst på Trädgården som verkligen är bästa sommarklubben. Vi träffade massa spännande människor, åt vegoburgare mitt i natten, dansade under bar himmel och bara njöt av livet. Oj så fint det var.



Jag åkte och hälsade på Vilma som flyttade till Paris i augusti för att plugga franska på Sorbonne. Jag var där i sex dagar och det var magiskt. Vi träffade så mycket häftiga människor, dansade hela nätterna, fick pröva ett flertal mycket spännande exotiska drinkar, drack kaffe och plåtade varje dag. Som med alla sådana här resor gick den alldeles för fort och det var riktigt jobbigt att åka hem.


I Oktober fick jag mitt drömjobb och jag trivs så himla bra. Det går inte riktigt att beskriva hur mycket jag älskar mitt jobb. Bästa känslan faktiskt och det är där jag är nu. Finns egentligen massa mer att berätta men det här inlägget blir så väldigt långt att vi nästan får ta det i ett annat inlägg.

I början av året (det måste ha varit dagarna runt min födelsedag) skrev jag en fin liten övergripande lista på vad jag skulle vilja få ut av 2011, vad jag ville ha upplevt och åstadkommit. När jag tittar på den listan i dag förstår jag hur mycket jag har vuxit under det här året, hur mycket mina värderingar trots allt har förändrats och hur hur livet verkligen tar sina egna svängar om man inte krampaktigt håller vid sina planer. Och där jag är nu, trivs jag så himla bra. Man måste inte kasta sig ut och ta sig an världen på en gång. Det händer ändå så pass mycket hela tiden.

Med de orden och den reflektionen ska jag ta en lång promenad och sedan göra iordning mig för kvällens festligheter. Att leva här och nu är ju faktiskt det enda vettiga egentligen.

Puss på er.




hit me hard



Foto och redigering av mig.


över kullarna på södermalm



Bild från igår eftermiddag när jag svängde förbi gamla skolan (nostalgi) en sväng. Ska dit på fredag och leta lite statister till en film.

Puss

RSS 2.0