au revoir




Nu åker jag till Paris i bästa hemmafrufrisyren och vippiga skinnkjolen. Vi hörs när jag är framme!

Puss

me today




Klippte av ärmarna på en gammal Zarablus. Det är ett bra knep om man har ett gammalt plagg som inte är så roligt längre! Ärmlösa skjortor är dessutom otroligt tjusigt.

Nu ska jag ut på stan och göra lite ärenden.

Puss

cracks in the pavement







Foto (mobilkamera) och redigering av mig.

work


Nu sticker jag till Archive för att jobba. Hej så länge!




vintagemässan







LOADED with MILK






Spenderade natten tokdansandes till mina vänner i MILKs tyngsta electro-house-beats på Debaser Medis. Det var grymt!

turtleneck




Woopa vad mycket vi har haft på jobbet i dag! Jag fick till och med jobba över 1,5 timme för att flödet av kunder bara ökade vilket är jätteroligt men nu är jag otroligt trött i fötterna. Mina jobbskor är inte de mest ergonomiska så det är ganska tur att jag köpte mig ett par nya rejälare pjucks häromdagen. En sula till dem och jag är fit for fight!

Ikväll är det bio och Debaser medis som står på schemat, jag är ju ledig imorgon så tänkte passa på att hitta på något kul när jag kan, en liten kopp kaffe bara och sedan är jag redo att sticka ut i natten.

Nej, nu ska jag passa på att piffa till mig lite. Vi hörs sen!

sucker punch






Dags att sticka iväg och hova in levebrödet.

Puss

nytt i skohyllan


Fyndade dessa skönheter på jobbet i dag. Jag har gått och velat fram och tillbaka om att köpa ett par Dr Martens i evigheter men när jag snubblade över dessa kunde jag inte annat än slå till! Ni ska få se bättre bilder imorgon för det är inte helt vanliga svarta kängor inte, de är spexigare än så och dessutom lite roligare än Dr Martens! Bra grej!





that's simply it



Foto och redigering av mig.

book launch




Nu ska jag sticka iväg på en book launch tillsammans med familjen. Inviger nya Acne-blusen som får gå tillsammans med kära Rodebjer-byxorna och bekvämaste klackarna från Jeffrey Campbell.


dagens crush





Är Lisa Bengtssons taxillustrationer. Älskar'om Ni hittar dem här.

matlagningsklubben


Spenderade eftermiddagen hemma hos Nora som ville ha sällskap medan hon fixade med lite vuxensaker - registrering av arbetstider, visakortsaktivering och sådant där viktigt som måste göras ibland. Alice och jag agerade utmärkt sällskap genom att dricka te och prata om filmbloopers, som scener i historiska filmer där converse kan skymtas under en stor vit 1800-tals klänning exempelvis, medan Nora fixade med sitt.


När klockan blev efter sex så beslutade vi oss för att stanna på middag. Efter att ha letat efter inspiration på recept.nu bestämde vi oss för att laga chili sin carne men först behövde vi gå och handla, så det gjorde vi.


Zucchini bland annat.


I grytan med allt annat gott! Vi valde röd paprika, gullök, vitlök, zucchini och champinjoner utöver bönorna och de krossade tomaterna. Det som är så bra med Chili sin carne är att man egentligen kan ha i precis vad som helst!


Mumma.


et Voilà! Snabbt och mycket gott!




bathroom posing






Foto (photobooth) och redigering av mig.

vackert ögongodis: jon kortajarena






rubrik sökes


Minns ni mig? Ni vet, den där rödhåriga knasbollen som är besatt av skönhet iklätt alla dess former.. Hon, oavsett om ni erinrar henne eller inte, är (trots oregelbundet bloggengagemang) fortfarande kvar här och tänker på er: mina kära läsare som ännu finns kvar.

I brist på annat slänger jag upp en bild från då jag plåtade mig själv till "Shot you down"-inlägget som inte publicerades. Ärligt talat blev jag faktiskt väldigt nöjd med just denna. Färgerna är ljuvliga och jag tycker väldigt mycket om att träden reflekterades så fint i glasrdörren bakom mig. Vad tycker ni?


Foto och redigering av mig.


09.38


  1. Jag har sovit två timmar i natt.
  2. Trots detta släpade jag mig upp och tränade tungt på gymmet imorse.
  3. Nu ska jag till jobbet och vara sådär strålande glad och personlig som man måste vara när man jobbar med service.
Tur att det finns kaffe.

puss mamma


Jag har jobbat hela dagen vilket jag gör imorgon och i helgen med (note to self: måste. bli. bättre. på. det. där. med tidsinställda. inlägg.) men jag tänkte att jag ändå kunda visa en fin liten bild på mig och mami som Ralph tog häromdagen.


Bild och redigering av Ralph.

I helgen kommer det bli ett himlans flängande fram och tillbaka för min del vilket med all sannolikhet kommer att märkas i bloggen - jag ska nämligen jobba dubbelt. Jag kommer öppna på cafét för att sedan rusa till Acne och jobba i några timmar innan jag åker tillbaka till cafét för att stänga. Troligtvis kommer det vara en halvdöd version av mig som ska leva på måndag men jag klagar inte, vissa har inget jobb alls så jag ska vara glad att jag har två!

Men, nu ska jag hoppa i duschen eftersom att jag sitter här och bloggar i intorkat svett (mysigt va?) från det sena gympasset och sedan krypa till kojs.

Puss!



shot you down








Såhär såg jag ut när jag gjorde mina ärenden på stan. Otroligt skönt att få göra sig lite fin efter att ha legat i samma gamla förkylningskläder i två dagar med fettigt hår och illaluktande armhålor (hehe).



Det jag fick med mig hem i dag var i alla fall två tidningar (okej, kanske inte en av nödvändigheterna men det är inspiration och inspiration är alltid nödvändigt, eller ja, jo, typ), en vit polotröja från H&M, två ögonskuggor från Make Up Store och en vit blus från jobbet som jag har jagat så länge! Den fanns inte i min storlek MEN till min stora glädje upptäckte jag att den faktiskt till och med var snyggare fyra storlekar för stor så jag blev glad ändå!

Fick även lite trevlig info på jobbet som gjorde mig lite extra glad och väldigt stolt över mina kollegor! Sådant gör dagen alltid lita extra bra.

hej





Nu åker jag in till stan i snedbena, röda läppar, lång 50-tals eyeliner, svart läderkjol och blodröda naglar. I dag ska det inhandlas lite smink och såna där nödvändigheter, visar när jag kommer hem sedan!

Puss

kvällspepp




Tre teckningar inom loppet av två dagar när jag inte har lyft pennan på över ett år. Vad är det som händer?!


15 minuter snabbritande





frukost




Frukost är bland det absolut bästa jag vet. I dag kände jag för en vitaminbomb i form av en smoothie med frysta hallon, blåbär, två råa ägg, en halv banan, några bitar färsk ingefära, en rågad tesked kokosfett och rismjölk. Strödde sedan över lite solrosfrön, pumpakärnor, kokosflingor och tre färska hallon. Supersmarrigt och fint för ögat!


precis just nu




Immunförsvarsboost i form av grönt te och citron. Omnomnom.


work in progress: volume II


Varvar just nu med att rita, titta på film, sjunga högt till Adele, blogga och läsa Picture of Dorian Gray. Det där med att bara göra en sak är inte riktigt min grej, tyvärr tar ju allt lite längre tid då, men det är det ändå värt tycker jag.



Ser ni vem det helt oplanerat påminner lite om?

work in progress

Sitter hemma, dricker grönt te, lyssnar på den här killen och ritar frenetiskt. Jag kan inte ens minnas senast jag satt med ritblocket framför mig men pennan börjar kännas alltmer bekväm där i handen och jag är helt hänryckt över hur otroligt roligt det är! Det är lite av ett mysterium varför jag överhuvudtaget slutade med den här underbara uttrycksformen... Tur att det aldrig är försent att börja igen.



bloody mary


Jag har ett alldeles nytt favoritnagellack. Det kommer från Dior, är sådär perfekt vinrött och har det tjusiga namnet "rouge garçonne" (jag är ju svag för franska). Borsten är dessutom lite annorlunda utformad så att det bli ännu enklare och effektivare att måla på nagellacket - sådant gillar vi!




baby




Här hittar ni gifen.



kappjakt


Mamma och jag tog en vända inne på stan i dag eftersom att vädret är så fantastiskt fint. Vi passade även på att jaga lite höstkappor, det är ju nämligen alldeles snart dags att investera i ett nytt fint ytterplagg. Kappor är ju nästan, som ni säkert redan vet, det bästa jag vet.

Här kommer dagens favoriter, tyvärr glömde jag minneskortet till kameran hemma i datorn (stupido) så ni får nöja er med mina taskiga mobilkamerabilder.




En skönhet från Dagmar med markerade axlar och slank siluett.


Kappan "Siri" från bästa Acne som är helt ljuvlig och eskalerar mina "ha-begär" till max, tyvärr insåg jag att jag måste bära klackar för att kunna ha den här kappan eftersom att den är så lång och jag är kort. Det gjorde mig riktigt ledsen för inte kan jag promenera runt i 13 centimeters klackar varje dag även om jag önskade det. Det är riktigt synd att jag inte lyckades växa några centimeter till, om det är någon där ute som vet om det finns någon mirakelkur för oss kortväxta så får ni gärna säga till!

Ja, det var det. Nu ska det bara skramlas lite pengar så att någon av dessa skönheter (=läs Dagmar) kan bli min.

Puss




closer look


Här får ni en liten närmre titt på mig i min favoritfrisyr - ballerinaknuten. Någon dag kan jag passa på att visa hur man göra steg för steg, det är inte så svårt egentligen men jag vet att det lathundar kan vara mycket användbara!




Foto och redigering av mig.


självporträtt




Foto och redigering av mig.


it's all about me, right?




lost in translation

Jag har tappat bort mig lite i bloggen, upplever jag. Det är inte så att mitt liv helt plötsligt har slutat upphöra, eller snarare händelserna i mitt liv, nej nej, om jag ska vara ärlig flyter det på riktigt bra. Det kanske är det som är problemet? Att det flyter på så bra menar jag. När jag kommer hem på kvällarna eller på nätterna är jag alldeles för trött för att ordna med bilder och göra fina små inlägg på bloggen och när jag vaknar på morgnarna ligger jag antingen utslagen framför en film eller springer mellan gymmet, vännerna och mina jobb. Det är lite smått hektiskt ibland.

Vad jag, på något höger, försöker få fram här i allt trötthetssvamlande är någon slags förklaring på varför det har varit så pass tomt på nya inlägg de senaste dagarna och jag är ledsen. Men jag hoppas ni har lite överseende i alla fall.
I dag hade jag min första dag på mitt nya bästa jobb som butiksbiträde på Acne Archive och jag har haft så himla roligt! Mina kollegor är dessutom sådär underbara så att man vill ta med dem hem och plocka fram dem varje gång man känner sig lite ledsen och behöver bli på bra humör igen. Tyvärr går ju inte det men jag får åtminstone jobba med dem flera dagar i veckan och det är ju nästan lika bra!

Nej, nu ska jag faktiskt gå och lägga mig om en liten stund för jag är fruktansvärt trött. Imorgon ska jag försöka att ordna med lite tidsinställda inlägg, jag tror det är lösningen på allt!
God natt på er.

leather maniac





Ungefär såhär fick dagens uniform se ut. Jag är mycket förtjust i kombinationen propert-rockigt, svart-vitt, stramt-stort. Det här är väldigt mycket jag helt enkelt! Är dessutom helt tokig i ärmlösa skjortor och alla möjliga sorters rejäla kragar vilket är något som står på den oändligt långa inköpslistan som aldrig tycks ta slut. Det finns för mycket fint här i världen helt enkelt...






nu är det officiellt

Alla kontrakt är påskrivna och jag är numer en av medlemmarna i the "Acne Family", whoop whoop!



lowlands


Besökte mitt andra hem (Fotografiska) i dag som jag berättade tidigare. De visade en helt ny utställning allra högst upp av Martin Bogren som jag tyckte väldigt mycket om. Under flera år besökte han sin hemby i Skåne och dokumenterade platsen och människorna med svartvitt subjektivt fotografi. Jag blev genast mycket förtjust i den drömska och bitvis allvarsamma stämningen som genomgick visningen. Jag tycker absolut att ni ska gå och se den men ni kan få en liten tjuvtitt här nere.







kära du, lyssna bara






05.40







Nu ska jag och min slickade frisyr till jobbet. Jag får sluta klockan 12 i dag eftersom att jag börjar så tidigt och det ska firas med besök på bästa Fotografiska.


victory




Ungefär såhär (bortsett från "I told you so-sången" som hos mig var som ett högljutt lyckotjut) såg det ut på jobbet i dag när jag fick veta att jag numera är anställd på...trumvirvel...ACNE som butiksbiträde! TJOHO! Nu är jag lyckligare än någonsin! Det går faktiskt inte att förklara hur jäkla glad jag är just nu. Det är bara en "victory dance" som kan beskriva känslan.

Jag börjar redan på tisdag och jag kan knappt bärga mig, shit! Det går bra nu kompisar, det går bra nu!



god morgon


Imorse vaknade jag tre timmar innan mitt alarm skulle ringa trots att jag gick till sängs mycket sent, närmare sagt 01.15, men trots det kunde jag inte förmå mig att somna om. Istället gick jag ner till köket, gjorde iordning frukost och damp ner framför datorn. Rent sporadiskt, jag minns faktiskt inte varför, började jag googla internationella design- och konstutbildningar och blev helt uppslukad. Som ni säkert redan vet har jag planer på att söka Beckmans och Berghs i vår men plötsligt slog det mig - varför ska jag begränsa mig där? Ivrigt genomsökte jag hela nätet och nu har jag en lång lista på skolor och utbildningar som jag vill söka.

Ett urval av alternativen är:

  • Art and Design history and theory och Photography på Parsons "The new school of design" i New York city
  • History of Art and Design och Art and Design Education B.F.A på Pratt Institute i New York city
  • Academic course of Photography på The Darkroom i Florens
Jag är väldigt väldigt exalterad!


RSS 2.0