hej snedlugg










Nu sticker jag till jobbet!

pusshej



let's celebrate saturday











Jag tycker att vi inleder den här lördagen med att vara lite allmänt extrapepp på livet och allt som hör därtill! Gör din bästa frukost, spela favoritmusiken högt så att alla grannar hör, dansa medan du gör iordning dig, skriksjung och ignorera de falska tonerna, ta på dig de finaste du har i garderoben och tänk att livet är precis så bra som du gör det - med andra ord- bäst!


Puss på er!


ps. om ni känner er lite musikinspirationslösa kan ni lyssna på det här blandalbumet. Det tycker jag är en himla bra pepp en solig lördag.







denim












Bildkälla.

Jag kan väl medge att jag aldrig har varit något riktigt fan av denim och har, vareviga vår, himlat uttråkat med ögonen när modemagasinen kommer ut med sina ständigt återkommande denimreportage, som om trendfantasin helt har demolerats. Trots detta har jag iår faktiskt blivit lite sugen på det där med jeans. Däremot håller jag stenhårt på min idé om att ska det vara denim så ska det vara något annorlunda och gärna överdrivet mycket eller i en intressant materialkombination, gärna till något högblankt som lack.

Att kombinera en avklippt pojkvänsvariant med loafers, extra hög polotröja, en tung kappa och en stram frisyr tycker jag också är ett schysst sätt att bära upp jeansbrallan på.

Hur tänker ni? Exalteras ni av den konstanta jeansvårtrenden?




det här med rutiner och sån't















Att spendera morgonen på vardagsrummet med en kopp kaffe framför ritblocket har blivit lite av en rutin i mitt liv den senaste tiden. Den analkande deadlinen för arbetsprovsinlämningarna gör sig nämligen alltmer påmind för var dag som går och det bristande engagemanget från min sida i frågan har satt mig i den här hetsproduktionssitsen. Jag antar att den där gamla vanan från skoltiden med att skjuta upp saker till sista sekund sitter kvar i ryggmärgen. Eftersom att mitt liv rent generellt har varit ganska stressfritt de senaste månaderna misstänker jag att mitt stressmasochistiska undermedvetna har gått loss och tycker att det är en himla bra idé att behöva hetsa lite och uppleva den där ångesten som jag hade en så intim relation med under gymnasiet. Men ärligt talat så trivs jag faktiskt lite med det. Utmaningen att behöva producera en viss mängd inom en viss tidsram generar i en nervkittlande känsla. Det är lite som att löpträna med målet att hinna en viss sträcka inom en viss tid. Man sneglar konstant på både klockan och sträckmätaren samtidigt som man trycker ut de allra sista ur benen och hjärtat slår tungt och andetagen blir än mer ansträngda. Det är en himla bra känsla det.

Dock upplever jag ju aldrig stressen när jag väl sitter och tecknar. För mig är det en otroligt avslappnande aktivitet, lite som min egen privata terapisession. Tankarna kan liksom lämna allt runtomkring och det enda fokusen ligger på hur strecken skall dras med pennan för att min idé ska bli till verklighet på pappret.

Därför tycker jag att mina morgnar är väldigt trevliga och en utmärkt start på dagen!





genom instagram



Dum som jag är glömde jag mitt kameraminneskort i datorn när jag stack hemifrån och därför fick jag istället bli en mycket aktiv instagramanvändare under dagen. Jag tänkte därför att vi helt enkelt skulle ta en liten titt.



Jag vaknade upp vid 10-tiden och gladdes av solskenet som trängde in runtom rullgardinen. Lyckan var så pass stor att jag kände mig tvungen att sträcka mig efter telefonen och ta en bild för att dela med mig hos mina Instagramföljare. Det var ju faktiskt ett tag sedan våren gjorde sig påmind och det behövde ju faktiskt dokumenteras tänkte jag.





Medan Patric fortfarande låg kvar och sussade i sängen passade jag på att lugna den hungriga magen med en riktigt god frukost som bestod av keso, grekisk yoghurt, äpple, kanel, frön, gojibär och mandlar. Bästa starten på dagen tycker jag. Egentligen tål jag ju varken keso eller grekisk yoghurt men vissa dagar tycker jag minsann att jag är värd lite lyx, det är ju så himla gott! Efteråt kokade jag kaffe och placerade mig på vardagsrumsgolvet med A2-blocket framför mig för att illustrera lite. Förengångsskull är jag faktiskt någorlunda nöjd med hur teckningen tar form. Jag är inte färdig ännu men ni ska få se en bättre bild så fort sista strecket är draget!





När jag var trött på att hänga hemma övertalade jag den här tjejen att möta upp mig på stan för en fika. Jag föreslog kaffe men braiga Stina röstade på glass istället och det kunde jag ju inte tacka nej till en vårig dag som denna. Det finns ju faktiskt ingen bättre glass än italiensk och därför gick vi till Montis i gallerian och utan tvekan beställde jag en bägare fylld med en krämig, helt otroligt god cocosglass. Blev nästan lite knäsvag när den fick smälta sakta på tungan.





Med glassen i högsta hugg slog vi oss ned på en parkbänk bland alla andra glassätare i Kungsträdgården och pratade livet. Att körbärsblommorna dessutom har slagit ut gjorde mig lite extra lycklig i själen (om det nu ens är möjligt, hihi!).







När Stina behövde ta sig hem för att plugga lite inför morgondagens tenta anslöt jag till Patric och Nisse som satt och göttade sig med öl på Drottninghof. Där satt vi och snackade ett tag innan grabbarnas pingisspelsug kom på tal och jag föreslog att vi skulle dra vidare till Morfar Ginko på Swedenborgsgatan. Sagt och gjort lämnade vi medelåldersstammisarna på Drottninghof för att bege oss mot Södermalm och pingisspel. Där fastnade vi resten av kvällen innan vi kände att det var dags att åka hem.

En himla bra tisdag må jag säga. Jag har ännu en ledig dag imorgon och förhoppningsvis blir jag klar med illustrationen då så att ni kan få se den.

Nu tänkte jag däremot vinna lite över Patric i X-box och dricka te innan det är sovdags.

Puss på er!



tisdagsinspo

















en del av pudlarna?










Imorse väcktes jag av att hela huset vibrerade av ett frenetiskt borrande i fasaden utanför mitt fönster. Sådär lagom mysig väckarklocka första dagen på veckan må jag säga... Det är tur att borrandet kommer att sluta i form av en balkong om någon månad. Annars hade mitt tålamod nog brustit för länge sedan.

Annars då? Går till jobbet i rockig rufsfrisyr och känner mig lite som en medlem i The Poodles medan Patric fortfarande ligger och halvsover. Efter jobbet tänkte jag vill sticka och träna och samtidigt fundera ut hur jag ska spendera min lediga tisdag.  

Vad har ni för planer för dagen?

Puss


fåfängan



























Förra veckan tog jag, Patric och min far en liten utflykt bortom de stora kryssningsfartygens hamnplatser och besteg den långa backen ända upp till toppen på berget där en liten restaurang med bästa utsikten har sitt tillhåll. Vi skulle nämligen dit för bästa förmiddagsaktiviteten en ledig dag, nämligen brunch. Att det var så pass varmt att vi blev helt svettiga av själva promenaden försämrade ingenting direkt. Inte för att jag uppskattar att vara svettig i andra avseenden än när jag tränar men det var mer själva grejen att höstkappan helt plötsligt hade blivit alldeles för varm för utomhustemperaturen. Kändes ju lite som ett steg i rätt riktning.

Brunchen var förövrigt även den en positiv överraskning! Jag hade aldrig tidigare besökt Fåfängan (restaurangen) och därför hade jag egentligen inga förväntningar på maten men jag måste säga att det var bland de bästa bruncherna jag har ätit. Inte riktigt i klass med den på Grand Hotel men det är ganska få som är ändå. Däremot helt klart ett ställe att rekommendera!

Nu ska jag och pojken ta och kolla på film innan vi kryper till kojs. Imorgon är ju även det en jobbdag och jag måste försöka få ordning på sovrutinerna igen.

God natt!



bubblan som slutar på c



Det är någorlunda ovant för mig att ha klivit in i den slutet svävande men också så regnbågsskimrande gulligullvackra runda bubblan som alla nyförälskade, kära, älskade tycks göra i den här världen. Uppenbarligen således även jag. Och jag måste säga att turen har legat så pass mycket på min sida att jag har sugits in i den bästa av bubblor med en mittpunkt som gör mig knäsvag. Rödhårig, lite fräknig på axlarna, världens snällaste, rolig, snygg, besitter matlagningskunskaper (tillskillnad från mig själv), har lenaste händerna, gillar sport - fast på ett sådär bra vis, älskar musik och är himla bra på det där med ord. Det är vad min bubbla har slutit sig runt.

Men trots kärlekskrankheten har jag faktiskt hunnit med att göra en del saker den senaste veckan. I tisdags förra veckan åkte jag ju hem till kärleken i Linköping där jag stannade till torsdagen innan vi tillsammans hoppade på tåget och åkte tillbaka till Stockholm. Under dagarna i Linköping firades födelsedag och jag fick träffa fina vänner till Patric över några glas öl (vin för min del).

Hemma i Stockholm igen har jag försökt åstadkomma framsteg med mina arbetsprover till Nyckelviken, varit på roligaste festen jobbfesten, haft spelkväll där jag uppgivet nådde insikten om att jag inte är särskilt bra på plump även fast jag alltid har trott det, självklart försöker jag skylla den fruktansvärt dåliga prestationen på otur. Ni vet den där klassiska otur i spel tur i kärlek-varianten? Men den gick ju inte riktigt hem hos resten av medspelarna.

Jag har lyssnat oändligt mycket på den här killen och antagit utmaningen om att läsa 50 böcker och se 50 filmer på ett år. Blivit ganska så flink på det där med Rumble och klättrat högt upp på ett berg för att äta brunch på Fåfängan som har bland de bästa utsikterna möjliga att finna i Stockholm. En spelning har dessutom hunnits med, jobb såklart och massa pussandes och mys med min grabb. Livet är allt bra just nu faktiskt och jag tänker stanna i min bubbla ett bra tag till!


Patric klädd i bästa färgen på jobbfesten. Han har förövrigt en himla bra blogg som ni kan läsa HÄR.

Puss på er





en snabbis


Godmorgon finisar!




Nu sticker jag, luggen, det glada humöret och bästa skjortan till jobbet för att tjäna in levebrödet.

Puss hej!


det skulle bli en man








Säger God morgon och slänger upp en bild på vad jag lyckades få fram i skissblocket igår. Bilden är inte färdig men nu har den ett skal i alla fall. Beslutade mig för ovanlighetensskull att arbeta enbart med blyerts den här gången men jag får helt enkelt se om teckningen kommer att förbli i blyerts eller om jag kommer att slänga på lite tusch eller färg.

Idag ska jag iväg och jobba hela dagen så vi hörs efteråt.

Ha en himla fin tisdag nu!

Puss





att vara tillbaka lite bättre och lite lyckligare







Hej fina ni. Jag ville bara snabbt skriva att jag existerar fortfarande och att bloggen kommer att återuppväckas från och med imorgon efter den veckolånga bloggdvalan. Jag måste säga att jag fortfarande är tacksam över att så många ändå har besökt mig relativt ihärdigt under de senaste dagarna även fast bloggen har bestått oförändrad.


Idag har jag inte gjort mycket mer än att ha aktiverat mig med att kolla på tv-serier tillsammans med kärleken (som dessutom har tagit den mycket mycket fina bilden av mig in action här ovanför) och syssla lite med arbetsproverna. Och ja, ni läste rätt, jag har gått och blivit kär. Vilket även förklarar min frånvaro de senaste dagarna eftersom att jag har haft fullt upp med att umgås med världens bästa person. En mer utförlig förklaring kommer att dyka upp imorgon för att nu vill jag bara krypa i säng och sova. Aktivitetsnivån på bloggen är, som sagt, återupprättad igen och det var det jag ville att ni skulle få veta.

Så, god natt på er och vi hörs snart.

Puss




hejdå för en stund



God morgon!

Om två timmar tar jag mitt pick och pack och lämnar Stockholm för några dagar. Jag kommer nog att vara tillbaka till torsdag och har faktiskt beslutat mig för att lämna datorn här hemma medan jag är borta. Det kommer troligtvis varken finnas någon tid eller lust från min sida att sitta fastklistrad vid datorskärmen de närmaste dagarna ändå. Bloggen kommer alltså inte uppdateras jättemycket från och med nu fram till torsdag. Det är mycket möjligt att det dyker upp något inlägg då och då men jag vill inte lova något. Jag kommer däremot att ta med mig kameran så att en bildbomb kommer säkerligen dyka upp här på bloggen när jag är hemma igen. Då kommer även en liten förklaring om vart jag har hållit hus.

Hej så länge fina ni!

Vi hörs snart igen.

Puss



still here and still kickin'






Hej fina ni. Jag vet att bloggen har ekat tom hela dagen men igår fick jag jordens bästa överraskning någonsin och har nog klampat omkring i ett chockliknande tillstånd ända sedan dess (ett positivt sådant såklart) vilket automatiskt har fått mig att glömma bort ungefär allt annat, bloggen inräknat. Själva överraskningen ska jag berätta mer om här i dagarna men just nu har jag en hel del att göra. Kan dock berätta att den innebär en spontantripp från Stockholm till en annan svensk stad redan imorgon!

Så, nu måste jag plocka ihop lite saker, städa, tvätta och göra massa annat tråkigt men viktigt. Måste även försöka komma i säng i en någorlunda vettig tid eftersom att jag behöver kliva upp aptidigt imorgon bitti för att hinna med lite grejer innan morgonmötet på jobbet.

Men vi hörs lite senare. Ville bara kika in och förklara läget lite.

Puss!



minimarket







Ny jacka från Minimarket som får piffa till jobbkläderna lite inför kvällens aktiviteter. Nu är det fika och bio med bästa Anna som står på agendan!

Pusshej

fördelarna med färg











Kan väl kort och gott säga att klädkreativiteten inte var på topp idag. Sådana dagar är det himla bra att ha något maffigt färgglatt som man slänga på sig med något enklare till. Då behöver man inte tänka så mycket men ändå vara fin.

Nu ska jag iväg och jobba hela dagen och efteråt ska jag möta upp kära Anna. Visar bättre bilder på dagens klädsel ikväll.

Pusshej!


en hälsning












Ville bara titta in och säga hej lite snabbt under lunchen. Så, HEJ, hoppas ni får en grymt bra dag!

Puss


ett litet musiktips






Hej mina finingar. Jag har precis kommit hem till lägenheten efter lite familjemys och har nu slängt mig på sängen i min dåsiga matkoma. Tänkte ta mig en skön tupplur här om en liten stund men ville först bara säga hej och ge er ett litet musiktips som jag snubblade över på spotify häromdagen. Ni som har följt mig ett tag, eller rentav känner mig sedan tidigare vet ju att jag har en förkärlek för filmmusik och allra helst instrumental sådan. Det är någonting i musikens uppbyggnad som lockar mig otroligt mycket, hur den på något vis visualiserar sin historia med ett mycket större omfång och intensitet än vad "annan" musik ofta gör. Om ni förstår vad jag menar?

I alla fall, jag fick den eminenta idéen att lyssna på soundtracket från Jane Eyre-filmen och man kan väl kort och gott säga att det föll mig i smaken till fullo. Ni som är spotify-användare kan lyssna på albumet här här. Till er andra har jag tagit en screenshot på låtlistan som ni kan se här nedanför.

Kan ju också passa på att tillägga att jag tycker att Dario Marianelli är lite av ett geni när det kommer till filmmusik, han lyckas alltid skapa den perfekta sinnesstämningen och det går verkligen att visualisera hela scenen framför sig i huvudet utan att ha sett själva filmen. Ni lär förstå vad jag menar när ni lyssnar på albumet.



Puss puss!



easter






källa.

God morgon!

Vaknar med mörkmörka ringar under ögonen efter en kort natts sömn till ljudet av regnet som smattrar mot takpannorna. Normalt sett skulle jag bara vilja gräva ned mig under täcket och blunda hårt tills solen går upp och de mörka ringarna försvinner, men inte idag.

Jag har alltid tyckt om påsken, även om jag i år i princip hade glömt bort att den skulle anlända, och idag ska vi mysa med påsklunch tillsammans med hela familjen. Att pyssla med äggmåleri och ha den obligatoriska ägg-knäckar-tävling är något jag uppskattar väldigt mycket, speciellt när jag vinner tävlingen såklart. Då är allt lite extra bra (och jag förväntar mig storvinst just idag).

Sedan hade jag ju en himla bra kväll igår också. För första gången på väldigt länge gick jag ut och dansade med några vänner och vi ville aldrig gå hem. Vi dansade till gamla godingar som vi kunde skriksjunga med i och samtidigt göra passande dramatiska rörelser till. Det är faktiskt då det är som allra bäst tycker jag.

Jag hoppas ni får en riktigt mysig långfredag även fast det regnar och är ruggigt ute.

Puss på er!


wannabe anna wintour?









Fotografi av Franziska

Efter att ha spenderat hela förmiddagen hemma och sett solen lysa upp husfasaden på andra sidan gatan började det klia i kroppen av tristess. Lyckligtvis var bästa Franziska precis i närheten och ville umgås. Sagt och gjort, slängde jag på mig myskläder och mötte upp henne på stammisstället för den obligatoriska kaffen och lite skitsnack. Vi avslutade med en liten promenad i Vasastan och kikade lite i vintagebutiker där jag försökte klämma mig i en fantastiskt vacker brudklänning från 50-talet men kvinnorna på den tiden kan inte ha haft någon bröstkorg överhuvudtaget så istället jag fick nöja mig med att låtsas som att den passade. Men fin var den i alla fall.

Nu ska jag äta middag och bestämma var vi ska gå ut och dansa ikväll. Har ni några roliga tips?


Upptäckte även att jag såg väldigt mycket ut som Anna Wintour idag med den nya frisyren och solbrillorna, vilket vi tyckte var väldigt underhållande. Men det har jag ingenting emot egentligen för hon är ju en mycket häftig person. Vad tycker ni?



torsdagsinspiration

















källa.


Idag ska jag forsätta att pyssla med mina arbetsprover och jobba vidare lite på några andra projekt men en långpromenad i det fina vädret ska nog också hinnas med, allra helst tillsammans med fint sällskap. Vänja mig vid den nya frisyren ska jag också göra för det är ju fortfarande lite ovant med luggen som Robert gav mig igår inför visningen. Men fint är de ju.

Vad ska ni göra idag?



bangs






close up





















God morgon!

Jag vaknar av mig själv vid åtta och känner mig för första gången på väldigt länge helt utvilad efter nattens sömn, solen söker sig in genom de små springorna som rullgardinen lämnar öppna och lämnar ett avtryck om att det kommer bli en fin dag. Jag kollar mobilen och läser ett sms som får mitt hjärta att slå några extra slag, sätter igång bästa morgonspellistan som går alldeles perfekt ihop med ljudet av kaffebryggaren. Gör iordning lite frukost som jag sedan äter samtidigt som jag redigerar lite bilder och kastar en blick ut på den soliga husfasaden mitt emot lite då och då.

Jag ska passa på att göra lite jobbrelaterade grejer den här morgonen medan temperaturen utomhus förhoppningsvis kan stiga en aning. Sedan tänkte jag snöra på mig löparskorna, ta mig en runda i solskenet för att komma tillbaka och städa lite innan jag ska iväg för att göras iordning inför en hårvisning jag ska göra ikväll.


Hej svejs så länge!


wandering









Jag och nya skjortan beger mig hemifrån för kollektionspresentation av AW12 på huvudkontoret vilket jag har sett fram emot så länge! Äntligen ska vi få se alla plagg i verkligheten! Jag kommer nog drabbas av inspirationsfeber efteråt, och det passar ju bra nu när jag flitigt måste syssla med arbetsproverna och behöver insupa all inspiration jag kan finna.

Men innan jag kan ägna mig åt sådana roliga saker ska jag och far min iväg och storhandla mat. Inte riktigt lika nervkittlande må jag säga men ändå någonting som måste göras.

Vi hörs senare.

Puss hej




att längta efter


















work in progress







Sitter bänkad på vardagsrumsgolvet med mitt A2-block framför mig och tecknar samtidigt som jag dricker kaffe och lyssnar på "Efter tio".

Tänker nog pausa med en liten promenad eller löptur i det fina vädret om en liten stund. Skönt med frisk luft och rensa hjärnan lite då och då.



henry hopper












God morgon! Vaknade av mig själv helt utvilad redan klockan 05.59, det där med att inte sova längre än sju timmar är någonting som tydligen tänker hålla i sig, men det är bara att göra det bästa av situationen så nu är tvättstugan igång för fulla muggar och jag passar på att blogga och läsa lite medan maskinerna rullar.

Igår kväll var jag alldeles sådär måndagstrött och bestämde mig för att bara ligga inne och kolla på en film. Bara av en ren och skär slump bestämde jag mig för att hyra Restless och vilket toppbeslut det var! Inte nog med att allt ifrån fotografi, manus, karaktärsarbete och story föll mig i smaken fullständigt även kostymen var otroligt inspirerande. Henry Hopper som spelar en av huvudkaraktärerna var otroligt stiligt stylad. Bara fickuret och solglasögonen från första bilden får mig att klappa händer och skutta av glädje för att det är så fint (jag vet att jag är en tönt).

Så, se den! Inte enbart för kostymen utan för helheten. Filmen är gripande, romantisk och fruktansvärt sorglig men himla fin ändå och bör absolut inte missas.

Nu ska jag ner till tvättstugan igen och dona lite. Vi hörs lite senare!

Puss

soft fabrics











Tunn denim, cashmere och angora får klä min kropp idag. Perfekt för att sitta och gosa på Mellqvists med en kopp kaffe och en bra bok i det här gråmulna vädret.

Vi hörs lite senare för nu ska jag ta och bege mig.

Puss





new in















Den här fina lilla skjortan fick följa med mig hem från jobbet häromdagen. Den är alldeles perfekt ljusblå och jag är helförälskad i det antikeninspirerade utvättade trycket som kräver en extra titt för att man ska kunna se vad det ska föreställa, det gör skjortan verkligen till något mycket mer intressant än vad en vanlig skjorta kan vara.

Jag tänker bära den med vida kostymbyxor, vippipa kjolar med hög midja, jeans och till pennkjol. Färgmässigt tycker jag att ljusblått går himla bra ihop med andra blåa nyanser, vitt, mintgrönt och svart khaki.

Idag är jag ledig och tänkte alldeles strax traska ned till Mellqvists för att dricka kaffe, läsa lite och skissa på mina arbetsprover. Jag ska även svänga förbi jobbet och fylla i mina tidrapporter, träna och dricka afternoon tea med två vänner. Kommer nog bli en himla bra måndag tror jag.





sunday















Foto: Charlotte Wandt
Omredigering: Jag.



Mina bilder har kommit upp på Mikas och jag är numer med i deras register. Idag är jag på jobbet hela dagen, kom in och kirra ett par jeans eller snacka lite skit med mig bara. Kan även meddela att vi har fått in massor av fina prover från vårkollektionen som inte har gått i produktion. Sjukt mycket fina denimplagg må jag säga som även är uppblandat med mycket benvitt och mönstrat.

Vi har även fått upp lite extra erbjudanden som är synd att missa. Ni kan bland annat hitta mina maniac Avalanche-skor (punkardojorna) för en billig peng.

Hoppas ni får en fin söndag, vad ni än bestämmer er för att göra!

Puss





RSS 2.0